Jeg havde arbejdet lidt på et tøjmærke for sjov for at prøve at få nogle udfordringer i min endnu korte iværksætter karriere.
Jeg ville prøve nogle flere udfordringer end jeg førhen havde prøvet med andre projekter. Jeg havde ikke regnet med at det ville blive til noget stort, men bare lidt så jeg kunne starte på en lidt mildere måde.
Nu, efter at jeg har arbejdet med mit mærke i så lang tid fandt jeg et andet mærke ved navn "Nut", et dansk mærke, som også har et agern(nødden).
Jeg er i tvivl om jeg må arbejde videre og måske lave lidt produktion i mit mærke selv om Nut er TM. De to agern ligner ikke hinanden særlig meget.
Altså, som udgangspunkt må du ikke. Først tænker jeg på navnet, som både er inde for samme marked, og med samme navn. Den kan man sige med sikkerhed ikke går. Om der så vil ske noget ved at du gør det, er noget helt andet.
M.h.t. logoet, der vil det normalt være en individuel vurdering i en evt. retssag som vil afgøre hvorledes det går, eller ikke går - men mit umiddelbare kvalificerede gæt er at den ikke går.
Et eksempel er chatsiden Narro.dk (tidligere Narto.dk), den blev tvunget til at ændre navn af Arto, fordi navnet mindede for meget om deres - så jeg spår dig ikke specielt store chancer. Men jeg ville forsøge at kontakte det i forvejen etablerede mærke, og forsøge at få en dialog i gang.
hvis de hedder nut og har et agern og du starter op som nut og har et lidt andet agern, så vil du givet kunne få en masse besvær som du kan spare dig for ved allerede nu i startfasen at finde et andet navn
Du risikerer også at nogen ved søgninger efter dig finder den forkerte nød. Spar bøvl og fint nyt navn og logo
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ærgerligt når nu du har lavet lign. Jeg har heller ikke været i stand til at finde mærket nogen steder, men der må være et sted hvor dette kan tjekkes? Det kender jeg ikke, men er sikker på der er nogen her på Amino der gør.
Måske er det "Dros Clothing" som ligger under Spreadshirt som har en webshop med t-shirts du tænker på? Der er t-shirts med et agern, men det er ikke navnet på mærket.
Ellers må du vælge at ændre navnet en smule, f.eks. Nuts! og to agern, eller noget helt tredje.
nut er ikke et navn men en nød og kan ikke beskyttes :) vil jeg ikke mene ! jeg ville forsætte og næsten håbe på at der ville komme en sag ud af det da dette faktisk kan være en rigtig god reklame, de gange jeg har være inde over denne type sager er de endt på jorden på den måde at ingen fik ret til at sige til modparten at de ikke må sælge deres produkter mere :)
Hvad du mener i denne sag er sådan set overordnet, da det er dig der kommer i klemme hvis du fortsætter. Der er helt klare og pecifikke regler ang. kopiering af navn/logo og ja det er selv om dit egen er sejere eller har en hat på.
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I. – Oscar Levant
Dette er det andet mærke der bruger nødden! :-) jeg tror i har misforstået mig, navnet på mærkerne er slet ikke ens! langt fra! men derimod er nødden den samme altså tegnet efter et agern. de ligner ikke hinanden og min har også lidt "sol refleksion" osv.
De to nødde vender ikke den samme vej eller har præcis samme form.