Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Matematisk hjælp søges!

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 14. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Forsøger at beskrive nærmere: For hver gang min løkke kører, tager den et tal fra hvert afsnit, det kan f.eks være: 1 fra afsnit 1, 4 fra afsnit 2 osv. - Løkken ender så med at give en talkombination som f.eks: 1-5-9-11-14-16-21-22-27-29, herefter fjernes denne kombination fra systemet og kan ikke rammes igen. Løkken kører så endnu en gang og giver f.eks: 2-5-9-11-14-16-21-22-27-29, som så også fjernes fra systemet. 

De 10 afsnit som på billedet ovenfor, kunne i princippet også være bogstaver, sådan at afsnit #1 var A-B-C, osv.

Så det svar jeg leder efter, er hvor mange unikke kombinationer kan en løkke som består af 10 afsnit, med 3 tilfældige (Men prædefinerede) værdier, give mig? Smile

Vi kan også sige det er en tipskupon, hvor der kun er 10 kampe på, hvor der er 1 X 2 som mulighed for hver kamp. Hvor mange kombinationer skal man spille på denne kupon for at være sikker på at få 10 rigtige? Surprise

Det er vist de bedste forklaringer og eksempler jeg kan komme på.

Hjælp til computer? Din IT mand er svaret

Tilmeldt 14. May 13
Skrevet kl. 22:40

Der fjernes ikke tal fra afsnittene, men fra resultaterne. Altså, hver gang en kombination rammes, kan den ikke rammes igen.

Fra København N
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 39
Fra  FindGaven.Nu Skrevet kl. 22:56

Jesper:
Vi kan også sige det er en tipskupon, hvor der kun er 10 kampe på, hvor der er 1 X 2 som mulighed for hver kamp. Hvor mange kombinationer skal man spille på denne kupon for at være sikker på at få 10 rigtige? Surprise

Stadig 3^10... :-)

og ja sådan nogle tal vokser ekstremt hurtigt.

Svært ved at finde de gode gaveidéer? Check FindGaven.Nu

Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 249
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 22:58

Jeg ved ikke hvordan du vil fjerne sansynligheden for at ramme samme kombination i din løkke, men i dette tilfælde ville det være 3^10.

Tilmeldt 14. May 13
Skrevet kl. 23:00

@Steffen Rasmussen - Den del programmere jeg mig ud af, ved at tjekke kombinationen og hvis den allerede eksisterer (F.eks i databasen) skal løkken bare køre på ny i stedet.

Tak for hjælpen Yes

Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 249
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 23:23

Dette vil resultere i at løkken kan fortsætte næsten uendeligt. Hvis du tænker over det så har du en chance på 1 ud af 3^10 for at få det sidste tal du skal bruge og forinden det 2 ud af 3^10.

Dette kan betyde at din løkke under de bedste omstændighedder skal køre op mod 500.000 gange. Men i værste op mod flere milioner gange.

Det er meget energi for noget der kan laves meget mere simpelt. Tilfældige tal kan laves om til predifinerede handlinger i din løkke derefter indsættes i et array og blandes. Samme resultat, dog meget mere stabilt og uden chance for en uendelig løkke.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)