Hej med jer Jeg har fået tilsendt flg link http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=785 som beskriver nedenstående. Jeg har en varevogn på papegøjeplader som jeg bruger i mit firma og jeg udbetaler til mit firma kørselsgodtgørelse. Skal jeg forstå det således at jeg kan trække momsen på alle driftsomkostninger til min bil? Det lyder for godt til at være sandt!!!! Hilsen Camilla Varevogne - momsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelseSelvstændigt erhvervsdrivende, der driver momspligtig virksomhed i personligt ejede virksomheder (enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber), har mulighed for både at opnå fuldt fradrag for momsen af en varevogns driftsomkostninger og samtidigt udbetale (sig selv) fuld skattefri kørselsgodtgørelse. Sammenhæng skat og momsDen momsmæssige og den skattemæssige behandling er uafhængige. SKAT udsendte i 2007 meddelse SKM2007.602.SKAT, som "sammekædede" den skattemæssige og momsmæssige behandling. Meddelelsen blev efterfølgende tilbagekaldt ved SKM2007.878.SKAT, hvor følgende blev fastslået:
Se særlig punkterne 3. og 5. Den skattefrie kørselsgodtgørelse begrænses ikke af, at momsen på varevognens driftsomkostninger kan fradrages som købsmoms. I det følgende gennemgås reglerne mere detaljeret. MomsMomsreglerne for varevogne findes i momslovens § 41 og omfatter varevogne (gulpladebiler) med en tilladt totalvægt på op til og med 3 tons:
Moms af driftDet interessante i denne forbindelse er momslovens § 41, stk. 2, hvoraf det fremgår, at momsen fuldt ud kan fradrages selvom bilen også anvendes til ikke momspligtige formål. Dette kan være erhvervsmæssige momsfrie formål og privat kørsel i varevognen. Mere konkret, så er momsen af samtlige driftsomkostninger fradragsberettiget som købsmoms selvom en del af disse ideelt kan henføres til private formål. Bestemmelsen er præceptiv - den kan altså ikke fraviges selvom den (set fra statens side) måtte synes urimelig eller medføre et urimeligt resultat. |
Ja, den skulle være god nok. Jeg har gjort det tidligere. Jeg havde gulpladebil (Det var før papegøje pladerne), som jeg havde købt privat (før jeg blev moms registreret) og der kunne jeg fratrække moms på værkstedsregninger, brændstof osv. i mit momsregnskab.
Men check da lige med din revisor. Han kender sikkert reglerne 100%