Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfritagelse på driftsomkostnnger på varevogn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har fået tilsendt flg link  http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=785 som beskriver nedenstående.

Jeg har en varevogn på papegøjeplader som jeg bruger i mit firma og jeg udbetaler til mit firma kørselsgodtgørelse.

Skal jeg forstå det således at jeg kan trække momsen på alle driftsomkostninger til min bil?

Det lyder for godt til at være sandt!!!!

Hilsen Camilla

Varevogne - momsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse

Selvstændigt erhvervsdrivende, der driver momspligtig virksomhed i personligt ejede virksomheder (enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber), har mulighed for både at opnå fuldt fradrag for momsen af en varevogns driftsomkostninger og samtidigt udbetale (sig selv) fuld skattefri kørselsgodtgørelse.

Sammenhæng skat og moms

Den momsmæssige og den skattemæssige behandling er uafhængige. SKAT udsendte i 2007 meddelse SKM2007.602.SKAT, som "sammekædede" den skattemæssige og momsmæssige behandling. Meddelelsen blev efterfølgende tilbagekaldt ved SKM2007.878.SKAT, hvor følgende blev fastslået:

Der er således fortsat fuld momsfradragsret for udgifter til drift af varebiler med tilladt totalvægt på ikke over 3 tons, der bruges blandet privat/erhverv, uanset bilerne skattemæssigt behandles efter reglerne i Ligningsvejledningen, afsnit E.G.2.1.6.3 og A.F.3.4.1, dvs. fuld fradragsret når:

1. Bilen er placeret i virksomhedsordningen, og indehaveren bliver beskattet af fri bil.
  2. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel med en forholdsmæssig andel af de faktiske udgifter.
  3. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.
  4. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel med de dokumenterede faktiske udgifter pr. kørt km.
  5. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.

Se særlig punkterne 3. og 5.

Den skattefrie kørselsgodtgørelse begrænses ikke af, at momsen på varevognens driftsomkostninger kan fradrages som købsmoms.

I det følgende gennemgås reglerne mere detaljeret.

Moms

Momsreglerne for varevogne findes i momslovens § 41 og omfatter varevogne (gulpladebiler) med en tilladt totalvægt på op til og med 3 tons:

§ 41. Afgift, der vedrører anskaffelse af vare- og lastmotorkøretøjer med tilladt totalvægt på ikke over 3 t, kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.

Stk. 2. Afgift, der vedrører drift af de i stk. 1 omhandlede motorkøretøjer, kan fuldt ud fradrages, uanset om køretøjet kun delvis anvendes til fradragsberettigede formål i virksomheden.

Stk. 3. For lejede motorkøretøjer af den i stk. 1 omhandlede art, der under lejemålet ikke udelukkende anvendes i virksomheden, kan afgiften vedrørende driften og en tredjedel af afgiften på lejen fradrages.

Stk. 4. Det er en betingelse for fradragsret efter stk. 2 og 3, at virksomhedens leverancer af varer og ydelser overstiger registreringsgrænsen i § 49, stk. 1, 1. pkt.

Moms af drift

Det interessante i denne forbindelse er momslovens § 41, stk. 2, hvoraf det fremgår, at momsen fuldt ud kan fradrages selvom bilen også anvendes til ikke momspligtige formål. Dette kan være erhvervsmæssige momsfrie formål og privat kørsel i varevognen. Mere konkret, så er momsen af samtlige driftsomkostninger fradragsberettiget som købsmoms selvom en del af disse ideelt kan henføres til private formål.

Bestemmelsen er præceptiv - den kan altså ikke fraviges selvom den (set fra statens side) måtte synes urimelig eller medføre et urimeligt resultat.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 17:21

Ja, den skulle være god nok. Jeg har gjort det tidligere. Jeg havde gulpladebil (Det var før papegøje pladerne), som jeg havde købt privat (før jeg blev moms registreret) og der kunne jeg fratrække moms på værkstedsregninger, brændstof osv. i mit momsregnskab.

Men check da lige med din revisor. Han kender sikkert reglerne 100%

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 19:46

Eng med IT kpnsulenten. Den er god nok!
Der har været adskillige tråde om emnet. Søg evt efter nogen indlæg fra Martin E Jensen, det er et emne han har styr på.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:19

Det er helt korrekt

se dette link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817335&vId=0

Heraf fremgår bl.a.

Reglerne om moms, hvis bilen bruges privat

Hvis bilen har en tilladt totalvægt på højst tre tons, og den bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af driftsudgifterne, fx til benzin, reparationer og færgebilletter fra, men du kan ikke trække momsen fra, når du køber bilen. 

Hvis varebilen har en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som svarer til den del, du har kørt erhvervsmæssigt.

Tonny

Tilmeldt 20. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 05:31

Tak for svarene til jer alle 3 :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)