Min partner og jeg i waterevents, har snakket lidt om at sælge vores virksomhed efter denne sæson, og jeg har i den forbindelse læst lidt løst og fast herinde omkring værdisættelsen af firmaer. Jeg syns dog at jeg er meget i tvivl om de ting jeg læser kan gøre sig gældende for vores virksomhed. Vi driver den i fritiden og ca halvdelen vi har tjent har vi brugt på nyt udstyr og efterhånden oparbejdet et inventar til en værdi af 120-150.000. Vi lever ikke af det, da vi har ansat folk til at afholde en del af arrangementerne, men gjorde man det meste selv, så kunne én mand højst sandsynligt godt leve af det, og her snakker vi om penge der tjenes i weekender i sommerperioden. Virksomheden har stort udviklingspotentiale, og i takt med at folk finder ud af at vores bolde eksistere, får vi også flere og flere kunder. En køber vil udover at få alt vores inventar, også overtage selve brandet, alt markedsføringsmateriale, og alle vores kontakter. Jeg tænker at køber enten står på bar bund og ønsker sit eget, eller er et eksisterende event firma der ønsker at udvide. Har i nogle tanker omkring dette? |
Som du selv siger, så har du set på nogle af de forskellige faktorer som man normalt benytter sig af, såsom omsætning, overskud m.v.
Men en ting der også er vigtig at se på er noget som den vækst der har været/som der er i firmaet. Hvor stort potentiale der er for firmaet/konceptet på sigt m.v.
Så hvis du smider lidt forskellige tal op (fuld forståelse for hvis du ikke har lyst til at alle skal se dem), så vil der være stor sandsynlighed for at nogle her inde kan hjælpe med at regne på en god og realistisk salgspris :)