Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

at sælge et firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Min partner og jeg i waterevents, har snakket lidt om at sælge vores virksomhed efter denne sæson, og jeg har i den forbindelse læst lidt løst og fast herinde omkring værdisættelsen af firmaer.

Jeg syns dog at jeg er meget i tvivl om de ting jeg læser kan gøre sig gældende for vores virksomhed. Vi driver den i fritiden og ca halvdelen vi har tjent har vi brugt på nyt udstyr og efterhånden oparbejdet et inventar til en værdi af 120-150.000.

Vi lever ikke af det, da vi har ansat folk til at afholde en del af arrangementerne, men gjorde man det meste selv, så kunne én mand højst sandsynligt godt leve af det, og her snakker vi om penge der tjenes i weekender i sommerperioden.

Virksomheden har stort udviklingspotentiale, og i takt med at folk finder ud af at vores bolde eksistere, får vi også flere og flere kunder.

En køber vil udover at få alt vores inventar, også overtage selve brandet, alt markedsføringsmateriale, og alle vores kontakter. Jeg tænker at køber enten står på bar bund og ønsker sit eget, eller er et eksisterende event firma der ønsker at udvide.

Har i nogle tanker omkring dette?

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 21. Mar 13
Indlæg ialt: 205
Skrevet kl. 16:44

Som du selv siger, så har du set på nogle af de forskellige faktorer som man normalt benytter sig af, såsom omsætning, overskud m.v.

Men en ting der også er vigtig at se på er noget som den vækst der har været/som der er i firmaet. Hvor stort potentiale der er for firmaet/konceptet på sigt m.v.

Så hvis du smider lidt forskellige tal op (fuld forståelse for hvis du ikke har lyst til at alle skal se dem), så vil der være stor sandsynlighed for at nogle her inde kan hjælpe med at regne på en god og realistisk salgspris :)

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 17:15

Ja jeg ved godt at jeg er lidt ukonkret, og skal nok i gang med lommeregneren og få lidt tal på bordet før man kan sige noget som helst.

Jeg kan ikke rigtig huske hvordan vores regnskab ser ud, men kan måske godt finde nogle tal.

men er der ikke en tommelfingerregel der siger årsomsætning gange X - eller kigger man mest på overskud?

Fra Kolding
Tilmeldt 21. Mar 13
Skrevet kl. 18:47

Jeg mener at have hørt noget med enten et års omsætning, eller to års overskud.

Men hvis din virksomhed har oplevet en gennemsnitlig vækst på 150 %hvert år, de sidste ti år (tilfældige tal), så vil man i mit hovede skulle ud i endnu flere år.

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 21:09

Kevon Skat Pedersen:
eller to års overskud

ja det er så her at vi er lidt ude for kategori. hvad er definationen af overskud? hvis vi kun modregner udgifter, så har vi jo et pænt stort overskud, men hvis man medregner lønudbetalinger og så kalder resten overskud, så ser det jo anderledes ud, da vi ikke kører efter nogle faste lønninger

Fra Kolding
Tilmeldt 21. Mar 13
Skrevet kl. 22:55

Mener du lønudbetalinger til medarbejdere, eller til ejere?

Hvis det er til ansatte, ja så er en lønudbetaling også en udgift, og regnestykket vil så se sådan her ud:

Omsætning

- alle udgifter

= overskud

Hvis det er penge som trækkes ud af firmaet til ejerne, f.x. i en enkeltmandsvirksomhed, ja så vil mit kvalificerede gæt lyde på at det er alle udgifter udover de penge som man vil trække fra, og så køre det som overskud.

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 06:12

Vi udbetaler selvfølgelig løn til ansatte, som skal modregnes når man udregner overskud, men vi udbetaler ikke løn til os selv for det arbejde vi selv laver. Der plejer vi blot at dele overskud. Vi må nok sætte os ned med revisor en dag, og få en snak om hvad han syns, og måske evt, prøve at regne vores "løn" ud så vi kan få et bedre overblik over hvad det reelle overskud så er.

Jeg takker i hvert fald for input :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 07:22
I må da vide hvad i har i overskud. Da i har et ApS som skal aflægge regnskab i år. Hvorfor har i både et ApS og et i/s??

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 16:38

vi oprettede i sin tid et i/s som senere er lavet om til aps.

ja selvfølgelig kender vi vores regnskab, jeg husker det bare ikke, og har ikke papirene hos mig :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)