Jeg har pynset lidt på at købe et APS, men nu kommer jeg i tvivl om hvad der ville være smartest. Jeg har sparet 80.000 op i min virksomhed. - men ville det være smartest at vente til det bliver sat ned til 50k?
Fordelen er jo umiddelbart at man spare 30k, men der skal jo betales selsskabs skat på ca 25% af overskuddet i 2013. - Hvad er smartest økonomisk?
Hvis de 80.000 kr var tilstede i din virksomhed per. 31/12 2012 ville jeg inden den 30/6 2013 lave en skattefri virksomhedsomdannelse med tilbagevirkende kraft til den 1/1 2013.
Det er ved tidligere ændringer af størrelsen på selskabskapitalen givet mulighed for at selskaberne har kunnet tilpasse deres kapital. Om du sparer 30.000 kr er vel så om så pengene i din virksomhed vil jo blive ført videre over i et aps.
Hvis de 80.000 kr var tilstede i din virksomhed per. 31/12 2012 ville jeg inden den 30/6 2013 lave en skattefri virksomhedsomdannelse med tilbagevirkende kraft til den 1/1 2013.
Det er ved tidligere ændringer af størrelsen på selskabskapitalen givet mulighed for at selskaberne har kunnet tilpasse deres kapital. Om du sparer 30.000 kr er vel så om så pengene i din virksomhed vil jo blive ført videre over i et aps.
/Henrik
Hej Henrik
De 80k var ikke tilstede i min virksomhed 31/12 2012.
1. spare 50k op til den 31/12 2013, og så lave en skattefri virksomhedsomdannelse med tilbagevirkende kraft inden 01/06 2014 til den 1/1 2014. 2. Investere 80k i et APS nu, og i følge tidligere opserveret ændringer vil jeg kunne tilpasse det til 50k.
1. Du kan lave en skattepligtig virksomhedsomdannelse nu (om den udløser skat og hvor meget kan en revisor hjælpe dig med)
2. Have en egenkapital per 31/12 2013 på mindst 50.000 kr og så lave en skattefri virksomhedsomdannelse inden 30/6 2014
Hvis du laver et aps på 80.000 kr. er der desværre ingen garanti for at du efterfølgende kan nedsætte kapitlen til 50.000 uden konsekvenser. Der er ikke meldt noget ud om hvordan dette vil blive håndteret. Kommer nok først sidst på efteråret.
1. Du kan lave en skattepligtig virksomhedsomdannelse nu (om den udløser skat og hvor meget kan en revisor hjælpe dig med)
2. Have en egenkapital per 31/12 2013 på mindst 50.000 kr og så lave en skattefri virksomhedsomdannelse inden 30/6 2014
Hvis du laver et aps på 80.000 kr. er der desværre ingen garanti for at du efterfølgende kan nedsætte kapitlen til 50.000 uden konsekvenser. Der er ikke meldt noget ud om hvordan dette vil blive håndteret. Kommer nok først sidst på efteråret.
du er jo ledt fint på vej. Bare husk, at de 50.000 som skal være tilstede jo er efter virksomhedsskat - så reel egenkapital ved omdannelsen
Jeg ved heller ikke om jeg kan li at man ser det som at det KOSTER 80.000 eller 50.000 - for det er jo ikke penge man betaler til en tredie mand men penge til en selv, og der er som ikke så mange virksomheder der ikke hurtigt har brug for en del penge som kan sættes i varelager , blivende aktiver osv - så koster ved jeg ikke. Det er vel lidt som at enten køber du en aktie i Novo eller en aktie i dig selv. Køber du den i dig selv, har du kapital til at drive selskabet for og forhåbentligt får du gevinst på anparten. Skulle du tabe dem, ved at gå konkurs, så har du fradrag for dem i tilsvarende anden aktieindkomst -
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg forstår godt dine bemærkninger. Men normalt taler man jo om "koster" i forbindelse med værdipapirer. Hvad koster en novoaktie med videre.... Spørgsmålet er så hvad hvad trådstarter køber et værdipapir eller en sikkerhed i form af af ansvarsbegrænsning.
Jeg forstår godt dine bemærkninger. Men normalt taler man jo om "koster" i forbindelse med værdipapirer. Hvad koster en novoaktie med videre.... Spørgsmålet er så hvad hvad trådstarter køber et værdipapir eller en sikkerhed i form af af ansvarsbegrænsning.
Enig - jeg vil bare pege på, at det jo ikke er en omkostning - den kan jo heller ikke trækkes fra - men med lidt held vel både et værdipapir og en snavsrbegrænsningsforsikring i samme huk Når så pengene kan sættes i varelager og blivende aktiver uden problem af nogen art så er det næsten et "kindereier" tre ting i et (men ja man skal ha pengene op af lommen og har man dem ikke - så forstår jeg også godt "koster")
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER