hvad med denne model. jeg personligt har 80000 på bogen(bank kontoen) hvordan jeg har pengene er vel underordnet om jeg har lånt dem eller sparet dem op nu opretter jeg mit aps og låner penge til firmaet som privat person til firma nu har jeg jo af mine private midler lånt penge til en virksomhed som jeg selv ejer så nu skylder virksomheden jo mig personligt 80000 må jeg som privat person godt låne penge ud vis ranterne stemmer med markeds vilkårne |
Jeg har ikke læst tråden kun dette sidstemartin:hvad med denne model. jeg personligt har 80000 på bogen(bank kontoen) hvordan jeg har pengene er vel underordnet om jeg har lånt dem eller sparet dem op nu opretter jeg mit aps og låner penge til firmaet som privat person til firma
nu har jeg jo af mine private midler lånt penge til en virksomhed som jeg selv ejer så nu skylder virksomheden jo mig personligt 80000
må jeg som privat person godt låne penge ud vis ranterne stemmer med markeds vilkårne
Lad os starte med at sige at du jo ikke kan stifte et ApS som kræver 50.000 kr i kapital ved at låne selskabet penge. Du skal bruge 50.000 kr beskattede penge som skal ind og stå som anpartskapital og kan komme ud igen uden skat ved salg eller lukning. Om disse 50.000 kr som er dine private er beskattede penge eller et lån du tager (som jo kun kan betales afdragsmæssigt tilbage med beskattede penge) er underordnet, så DU må låne dem men:;
Hvis du mener om selskabet kan bruge et lån fra dig som kapital så er svaret nej, for uden egentlig selskabskapital så vil selskabet jo så bare ha:
Kapitalen der er lånt - stående i banken - 50.000 kr (eller 80.000 hvis du vil) og det står så i debet bank som penge - men i status står jo så også gæld til dig på præcist samme beløb i kredit gæld og selskabet har så 0 kr i kapital - hvilket jo ikke går
Ellers ja, du må gerne som aktionær låne selskabet penge så længe de forrentes på mindst markedsvilkår men du må aldrig selv låne penge af selskabet
vh John H