Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring ApS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino mennesker

Jeg er så småt ved at udvikle min idé og er inden længe klar til opstart af virksomhed sammen med en partner.

I forbindelse med virksomhedsform har jeg dog nogle spørgsmål. Jeg påtænker at oprette et anpartsselskab som et holdingselskab for et iværksætterselskab. Min idé og virksomhed kræver ikke en stor kapital at starte op eller drive, så jeg har ikke lyst til at smide alt for mange i penge i selskabet når det ikke er nødvendigt.

Jeg er klar over, at jeg ikke kan udlodde udbytte til mit holdingselskab, før mit IVS har opnået en kapital på 50.000 kr, men det er heller ikke vigtigt - det er et fritidsprojekt.

Er det rigtigt, at der ikke længere er revisionskrav til et holdingselskab så længe balancen, antallet af ansatte og omsætningen ikke overstiger et bestemt beløb/antal?

Grunden til jeg spørger er fordi det ikke vil være rentabelt for mig at skulle betale revision for et selskab uden egentlig aktivitet.

Må man drive et anpartsselskab uden ansatte og så arbejde gratis i/for det når man er medejer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21

Anders Kjærgaard:
I forbindelse med virksomhedsform har jeg dog nogle spørgsmål. Jeg påtænker at oprette et anpartsselskab som et holdingselskab for et iværksætterselskab. Min idé og virksomhed kræver ikke en stor kapital at starte op eller drive, så jeg har ikke lyst til at smide alt for mange i penge i selskabet når det ikke er nødvendigt.

Et holding selskab med et datter driftselskab koster stiftelse - runde tal 2.500 - 5000 kr og skal ha indskudt kapital på 80.000 kr. Du kan også nøjes med et driftsselskab - men selve indskudskapitalen er det samme

Anders Kjærgaard:
Jeg er klar over, at jeg ikke kan udlodde udbytte til mit holdingselskab, før mit IVS har opnået en kapital på 50.000 kr, men det er heller ikke vigtigt - det er et fritidsprojekt.

UVS med 1 kr i kapital bliver muligt fra 1/1-2014 og samtidigt går krav til kapital i ApS ned til 50.000 kr - før det kan du ikke stifte IVS men du kan jo ha en gratis personlig virksomhed

Anders Kjærgaard:
Er det rigtigt, at der ikke længere er revisionskrav til et holdingselskab så længe balancen, antallet af ansatte og omsætningen ikke overstiger et bestemt beløb/antal?

korrekt - regn dog med, at det kan kræve lidt mere regnskabs assiatance ved årsrapporten med drift og holding - jo mere kompliceret, jo mere regsnakb

Anders Kjærgaard:
Må man drive et anpartsselskab uden ansatte og så arbejde gratis i/for det når man er medejer?
ja ejer må gerne. Jeg kan ikke grænsen, men man skal givet være hoved ejer efter den deffination, den ville ikke fungere at ha 1% af et ApS og så arbejde fuld tid gratis, så ville skat blande sig i manglende løn, men ikke for hovedejer. Jeg har ikke tid til at rode efter diffinationen - andre kan byde ind.

vh

vh

Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:46

Hej John

Tak for dit hurtige svar. Jeg var ikke klar over at den nye selskabslov først gælder fra 2014, men at det var ligeså snart IT-løsningen var på plads og man regnede med inden udgangen af 2013

Jeg vil meget gerne undgå den personlige virksomhed, da jeg som sagt skal starte op med en partner. Desuden tænker jeg også, at det bliver for dyrt med assistance til senere at skulle omdanne selskabet til et anpartsselskab hvorefter der skulle oprettes yderligere et selskab med indskud af aktiverne. Dog kunne det også godt lyde som min eneste mulighed, medmindre jeg vil lægge 80.000 nu for at få selskabskonstruktionen jeg tidligere nævnte. Desuden ville min partner også være nødsaget til at smide 40.000 som minimum i forhold til at få 50/50% ejerfordeling.

ja ejer må gerne. Jeg kan ikke grænsen, men man skal givet være hoved ejer efter den deffination, den ville ikke fungere at ha 1% af et ApS og så arbejde fuld tid gratis, så ville skat blande sig i manglende løn, men ikke for hovedejer. Jeg har ikke tid til at rode efter diffinationen - andre kan byde ind.

Dvs. når vi begge ejer 50% hver, så må vi faktisk gerne arbejde gratis begge 2 uden øvrige ansatte. Her tænker jeg kun selskabsmæssigt og ikke personligt i forhold til at være på arbejdsløshedsydelser og lign, da det ikke er tilfældet.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)