Dato: 1/16/2006 9:46:41 AM
Forfatter: Søren Jensen
Dato: 1/15/2006 8:22:57 PM
Forfatter: The game
'Men omvendt skal du ikke betale for klausulen hvis du opsiger ham'
- det kan man sagtens komme udfor. Det kommer helt an på afskedigelsesgrundlaget
Kære The Game
Det er jeg ikke enig med dig i. En konkurrenceklausul bortfalder hvis virksomheden opsiger medarbejderen. Sådan er retspraksis. Basta!!! Jeg har medarbejdet som personalechef de sidste 7 år, så det er jeg rimelig sikker på!
Følgende er fundet på nettet:
'Bortfald af en konkurrenceklausul Hvis en ansat afskediges og ikke selv har givet rimelig anledning til afskedigelsen, bortfalder en indgået konkurrenceklausul i følge
Aftalelovens § 38, stk. 2. Denne regel gælder, uanset om klausulen er indgået før eller efter den 15. juni 1999. Afskediges du på grund af omstruktureringer, du ikke umiddelbart har indflydelse på, bortfalder klausulen. Ligeledes bortfalder klausulen, hvis du
afskediges eller
bortvises uberettiget. En konkurrenceklausul bortfalder også, hvis du tvinges til at ophæve ansættelsesforholdet på grund af virksomhedens grove misligholdelse af ansættelsesforholdet. Manglende udbetaling af løn eller uvarslet lønnedgang er eksempler på grov misligholdelse. '
Konklusionen er her at en virksomhed ikke kan opsige en medarbejder OG samtidig forbyde ham at gå til konkurrenten. Det er enten eller. Stavnsbåndet er ophævet for alle ;-)
mvh
Søren
- Jeg er ikke itvivl om at du kender kunde-og konkurrenceklausuler, udfra det du skriver. Det du skriver virker også logisk for mig.
Jeg har bare oplevet det modsatte, og jeg
var overbevist om at den virksomhed som fremlagde klausulen for mig, var informeret korrekt juridisk. Det er deres
advokat der har udarbejdet klausulen, så jeg undrer mig lidt. Men, selvfølgelig kan han tage fejl.
Hvordan forholder man sig hvis afskedigelsen af berretiget? Lad os sige, at man ikke lever op til jobbet.
og hvordan tolker du:" ...og ikke selv har givet rimelig anledning til afskedigelsen" ?
Jeg blev informeret om at afskedigelsesgrundlaget er afgørende for om klausulen træder ind.
Jeg er nysgriig, fordi jeg har hører forskellige holdninger og tolkninger af det.