Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg som enkeltmandsvirksomhed skrive en regning til en privat kunde, så vedkommende fritages for at betale moms?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 15. Oct 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber der er en tal-klog, der kan hjælpe mig.

Jeg sælger kurser til virksomheder, men nu er der en privat person, der gerne vil have et kursus og meget gerne vil slippe for momsen.

Er der en måde jeg kan gøre det på? Fx sende en regning i mit navn på beløbet uden moms i stedet for en faktura i mit firmas navn, og så på selvangivelsen anføre det under B-indkomst i stedet for under overskud af virksomhed.

På forhånd TUSIND tak fra en tal-debil :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04

Hvis det er det dit firma gør - holder kurser med moms, nej så ville jeg ikke rode mig ud i en regning uden moms og pludseligt ha B-indkomst - formentlig ville skat i øvrigt kunne mene, at alle dine kurser skulle være Honorar - så fra min side klart råd om NEJ. I værste fald, sænk prisen 12,5% så deler i den, men han får fuld moms og du får 12,% mindre i kassen

du må ikke sende private regninger uden moms på den måde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 30. Jan 11
Indlæg ialt: 200
Fra  Trendkey.dk Skrevet kl. 17:05

Hej Eva,

Det kan man ikke for slutbrugeren skal altid betale momsen, ellers går det ind under kategorien sort ydelse/arbejde.

Mvh

Cenk Cavdar

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 17:07

Nej, det kan du ikke - vil du give din kunde det billigere, må du give rabat og få det mindre for din ydelse :-)

Tilmeldt 15. Oct 10
Skrevet kl. 17:29

Tusind tak for jeres svar og tid.

Det var jo nok hvad jeg havde på fornemmelsen, men alligvel synes reglerne på området mig lidt stift og tænker det måske er fordi jeg brugte ordet 'regning' om det der er et honorar. Håber derfor jeg må ulejlige jer igen med et tillægsspørgsmål. 

Mit Firma sælger normalt KUN til virksomheder, og det er jo lige til; der skal selvfølgelig faktureres og det med moms.

Men hvad hvis jeg skal lave noget for en privatperson, fx noget der ikke normalt er en del af de ydelser mit firma tilbyder. Kan jeg aldrig som privatperson sælge noget uden moms. Altså fx opkræve et honorar for at lave en hjemmeside, som mit firma ikke har stående som en ydelse, uden at SKAT lige pludselig kan sige at alle mine indtægter kan betragtes som det.

Bedste hilsner

Eva

Tilmeldt 15. Oct 10
Skrevet kl. 17:30

Tak - det er selvfølgelig værd at overveje :-)

Tilmeldt 15. Oct 10
Skrevet kl. 17:30

Puha - nej sort arbejde er bestemt ikke noget mit firma skal stå for. Tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42

nej ikke hvis det er noget som på nogen måde kan siges at ville være dit firma relevant og normalt momspligtigt - godt sælge dit gamle kaffestel eller en cykel du har, men ikke noget der normalt ville være momspligtigt fra firma til firma - det er slut når du er momsregistreret, sikke et halløj det ellers kunne blive for skat og moms. Lave en hjemmeside er så klart noget der normalt for en der har momspligtig virksomhed klart momspligtigt

Du skal regne med det generelle er nej for momspligtige ydelser for en momsregistreret men du kan godt ha almindeligt A-indkomst ved siden af, men rod ikke B-indkomst og honorar for noget der normalt hvis det var dit firma - ind i det vil mit råd klart være

Det der med at sælge foredrag som du gør, i virksomhedsform kan i forvejen i høj grad stilles spørgsmål ved. Det vil ofte være noget som dem der betaler dig skal indberette. Du kan læse dette link om grænserne mellem SELVSTÆNDIG, HONORAR OG LØNMODTAGER og se, at det er ikke noget man selv bestemmer eller kontrakt aftaler. Læg også mærke til de to links - til skat med gode eksempler og til DFI - Du kan i forvejen risikere problem og det kan de der betaler dig som firma og ikke indberetter i princippet også, men det afhænger af alle de ting du kan læse i linket, om du har risiko ved det eller om du bare er ude og tjene penge på et foredrag og bruger det dels at skyde skatten i firma og dels trække en masse fra i moms

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53

Nej det kan du ikke. Hvis det er noget der normalt ville være momspligtigt, og noget dit firma laver, så vil skat nok komme efter dig hvis de ser du pludselig har b-indkomst samtidig med du har en enkeltmandsvirksomhed.

Men se det på den måde at du jo gerne vil have momsfradrag for den computer, og den projektor du har købt til at kunne holde kurserne, så er det måske også meget fair at du skal opkræve momsen af alt hvad du laver :-)

Tilmeldt 15. Oct 10
Skrevet kl. 18:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Cookie og Michel

Jeg har nu forstået det hele. Taber måske denne ene private kunde på grund af momsen, men glæder mig så til gengæld over alle de andre mange fordele, jeg har med fradrag. Ja, og så selvfølgelig at det er et særtilfælde, at der kommer private i biksen :-)

Endnu en gang tusind tak for jeres udførlige svar og links. I kan meget vel have sparet mig for en MASSE problemer med skat. For uden jer havde jeg nok skrevet en momsfri regning i 'god tro'. 

Bedste hilsner

Eva

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)