Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktbilleder brugsret

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er nogle fotografer der kan hjælpe.

Jeg har taget produktbilleder for en kunde til hendes hjemmeside.

Hun spørger om hun kan få alle billederne i de store formater, som hun vil bruge på et andet domæne.

Hun har betalt en pris per produkt.

Mit spørgsmål er så: Har hun så "lov" til at bruge dem der også ? Hvis ikke, hvad skal det så koste ?

Mvh Ninjaen

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NinjaPeter:
Har hun så "lov" til at bruge dem der også ?

Det kommer vel an på ordlyden af den oprindelige aftale. - Hvad siger den?

Min egen holdning: Du har fået penge for at lave nogle produktbilleder. Jeg går derfor ud fra, at du har afleveret alt hvad du har lavet? - Hvis du har beholdt noget selv, har du vel også reduceret prisen?

Om hun sletter alle billederne bagefter eller lægger dem på FaceBook kan vel være dig underordnet? - Du har jo fået penge for dit arbejde.

Dette forudsætter selvfølgelig, at jeres kontrakt ikke pålægger din kunde nogle restriktioner omkring brugen af billederne.

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Carsten skriver, det kommer an på jeres aftale.

Men hvis den "bare" lyder på at du skal tage nogle billeder af hendes produkter, til en aftalt pris, så betyder det jo at hun ejer rettighederne til billederne lige så snart hun har betalt, og kan derfor bruge dem som hun har lyst.

De par gange jeg har fået lavet produkt billeder har jeg fået alle filerne på en disk, både de rå fotos, og så dem der var shinet lidt op, og jeg havde så lov at bruge dem som jeg ville.

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Problemet er nok også jeg ikke har lavet en aftale/kontrakt til at starte med. Er der nogle der ved hvor man kan finde en produktfotokontakt - hvis det findes ?

Dvs. det koster ikke ekstra at bruge ens billeder andre steder ? Er der ikke en grænse ? Fx hvis det er et andet firma ?

Vil bare være sikker på jeg ikke snyder mig selv og andre fotografer.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er altid svært, når ikke man bliver enige om, hvad der faktisk skal leveres! - Lad dette være dig en lærestreg.

Men hvorfor en grænse? - Hvis nu det var en bil hun købte. Tror su så bilforhandleren ville skrive i slutsedlen, at den kun måtte benyttes af hende, og kun i forbindelse med arbejde udført for firma xyz?

Billederne er hendes, hun har betalt for dem. Du kan vel være ligeglad med, hvad hun gør med dem?

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Er faktisk ikke helt enig.

Synes egentligt ikke det kan være rigtigt at hun har rettighederne til at bruge dem på andre domæner - mit arbejde bliver jo egentlig "vidersolgt" på en måde. Den mundtlige aftalen var at billederne skulle bruges til hjemmesiden.

Men self. min fejl. Men til en anden gang vil jeg da spørge om det skal bruges af andre firmaer.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

NinjaPeter:
Er faktisk ikke helt enig.

Er det ikke en fantastisk verden vi lever i... Vi behøver slet ikke at være enige.

Havde JEG været din kunde... Eller... Det havde jeg så ikke været, hvis du ville til at bestemme hvad MINE billeder skulle bruges til.

P.S.: Og hvad så, om hun videresælger dit arbejde... - Har du ikke fået den betaling for dit arbejde som i aftalte? - Gad vide om jeg kan komme en klausul på mine alarmer om, at de ikke må videresælges. - Tror det ikke...

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er faktisk ikke sikker på jeg er enig med andre i denne tråd.

Efter min mening tilhører rettighederne til billedet/billederne fotografen, hvis ikke andet er aftalt. Køberen køber ikke dine fotos - hverken rå eller i en bestemt størrelse eller andet - men et stk. produktfoto i størrelse xx gang xx pixel, til brug på hjemmesiden xxx eller i magasinet xxx.

Hvis det samme billede skal bruges i andre udgivelser, skal kunden betale yderlige for dette.

Sammenligningen med en bil er ikke særlig retvisende. Et maleri eller en film eller en musik-cd ville være bedre som sammenligning.

Hvis du sælger et billede til f.eks. BT, betaler de også hvis de skal bruge det i anden sammenhæng. Det er derfor man har opfundet f.eks. Reuters - hvor nyhedsmedier kan købe den samme historie til flere forskellige blade. Det er derfor Coda findes osv. osv.

Mit råd - lav en fornuftig aftale med din kunde.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NinjaPeter:
Er der nogle der ved hvor man kan finde en produktfotokontakt

Du kan finde inspiration i Journalistforbundets tanker her: http://journalistforbundet.dk/Job--lon/Prisvejledninger/

Som fotograf har du ophavsretten til ALLE dine billeder - også dem, du tager for kunder.
Du kan så vælge, om du vil give brugsret, eksklusiv brugsret eller begrænset brugsret til dine kunder.
Når der er tale om produktfotos, ville jeg give min kunde eksklusiv og ubegrænset brugsret til billederne. Og så ville jeg på forhånd aftale, hvordan de skulle leveres. Du skal selvfølgelig tage dig betalt for at bruge tid på at grave i dit billedarkiv for at finde de store udgaver. Hun kan heller ikke forvente, at de store udgaver er Photoshoppet, hvis I har aftalt at du leverer små udgaver.
Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige her.

Men sørg dog for at give kunden så god service som muligt, så du fastholder hende og også kommer til at tage hendes fremtidige produktfotos.

God vind

Hans 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
P.S.: Og hvad så, om hun videresælger dit arbejde... - Har du ikke fået den betaling for dit arbejde som i aftalte? - Gad vide om jeg kan komme en klausul på mine alarmer om, at de ikke må videresælges. - Tror det ikke...

Hun må bestemt ikke videresælge billederne, medmindre det udtrykkeligt fremgår af en aftale. Mht. dine alarmer, så er det store spørgsmål om du selv har "tegnet og fortalt dem" - for så kan du sikkert godt komme afsted med en sådan klausul.

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)