Hej, Jeg er faldet over et interessant produkt, som jeg ved ikke forhandles i Danmark. Det forhandles i Norge i store mængder og er et produkt som jeg er overbevist om kan sælges i Danmark Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan man med størst succes får overbevist en stor Græsk virksomhed, som har eksisteret i mange år, om at lige netop vi skal have rettighederne til deres produkt. Skal der penge up-front, hvilket ikke er umuligt? Skal der et stort kundenetværk til? Har ikke selv direkte kunder, men har gode forbindelser til andre virksomheder der har. Har iøvrigt gode fragtmuligheder som evt. kunne være interessant for deres øvrige produkter og til deres øvrige kunder. Er der nogen som har erfaring med lignende eller gode ideer, vil jeg være meget taknemelig På forhånd tak. Palle |
Hej pallej,
Det allervigtigste er: Vær ærlig!
Du skal med andre ord forberede en ordentlig salgstale som indeholder alle de ting, som du kan gøre for dem, men også de begrænsninger, som du har. Indled stort, smid de mindre positive ting ind i midten og afslut endnu større.
Det er faktisk det samme som ros-ris-ros metoden. Du skjuler det knap så gode i midten, men modtageren opfatter det stadigt positivt.
Hvis du ikke er 100% ærlig omkring din økonomi eller andre begrænsninger fra start, så taber du. Lad også være med at forlange ene-rettigheder, når du ikke har noget at byde på økonomisk. Aftal i stedet en ordning, hvor du får lov til at gøre mindre indkøb fra starten og gradvist øge mængderne og opnå kreditter efterhånden som du beviser, at du kan afsætte produkterne.
Aftal også, at du hvis du opnår en vis markedsandel eller andet benchmark, så kan du opnå enerettigheder.
Alt i livet er en forhandling, så lad være med at gøre dig for mange tanker om begrænsninger, men se i stedet på hvad du kan tilbyde. De skal nok sætte dig begrænsninger nok alligevel.
Frisk mod!