Jeg er i færd med at starte en mindre virksomhed, som bl.a. skal producerer nogle enkelte produkter. Produkterne skal ikke produceres fra bunden, men der bygges videre på et allerede produceret produkt. I den forbindelse skal jeg ud og anskaffe mig en maskine, idet den jeg allerede har jo tilhører mig privat. Mit spørgsmål er: 1. Kan jeg overdrage den maskine jeg allerede har til virksomheden og hvordan ? 2. Hvis jeg køber en ny maskine, kan jeg så trække prisen fra i mit endelige resultat. (Udgift ca. 30.000) Håber at nogle kan hjælpe med at svare på dette spørgsmål
|
1) Du kan godt overdrage den maskine du har anskaffet til virksomheden. Enten ved dokumentation af værdi ved køb, eller dokumentation for hvad det koster at købe en maskine magen til.
2) Hvis du køber en ny maskine kan du fradrage udgiften hertil. Dog maksimalt 11.600. Overstiger maskinens kostpris dette, kan du afskrive ved skattemæssigt 25% om året af maskinens værdi indtil værdien kommer under kr. 11.600. Så kan du afskrive den fuldt ud. (Eksempel: koster maskinen 30.000 kan du fradrage 7.500 første år - 5.625 næste og 4.219 det tredje osv.).
Mvh. Karsten