Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udregner man moms?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså du kan jo ikke køre en tur uden moms. Du skal jo have betaling fra kunden inklusiv moms. Så hvis du har taget 1200 kroner for en tur af en kunde, så er det inklusiv moms. Så skal du betale 1200 * 0,80 i moms. Dvs. Regningen lyder på 1200 kroner, heraf moms 240 kroner.

Hvis det er regningen der samlet er på 1500 så skal du, som en anden siger, betale 300 kroner i moms. Kunden skal betale dig 1500 kroner inklusiv moms.

Håber det giver mening.

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51

olsen87er:
ja man skal vel gøre det når man skriver regning det der er til firma skal altid være ex moms og til private skal regningen være inkl moms?? eller er jeg helt galt på den

Ja du er helt gal på den Smile. Du skal lægge moms på alle regninger som momsregistreret. Forskellen er bare, at de firmaer der modtager dine regninger jo kan trække den fra som købsmoms, medens de private ikke kan. Moms på alle regninger

Læs i øvrigt om FORPLIGTELSER VED MOMS for der må være lidt mere du med fordel kan læse op på - der kan du også læse om hvordan du lægger det på, og hvordan du ser hvor meget momsen udgør af en pris der er inkl. moms  men MOMS op ALLE regninger - firmaer og private

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:06

takker for alle svarene :D

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:09

olsen87er:

ja man skal vel gøre det når man skriver regning det der er til firma skal altid være ex moms og til private skal regningen være inkl moms?? eller er jeg helt galt på den

Du skal altid lave dine fakturaer med moms. Hvis du sælger til en virksomhed, så kan de trække momsen fra i deres momsregnskab. Tilsvarende fører du salgsmomsen ind i dit regnskab.

Salgsmoms - Købsmoms = beløbet af betale til skat eller at få refunderet.

Tilmeldt 24. Mar 13
Skrevet kl. 14:16

et lille andet spørgsmål er men hvadså lad os sige jeg har tjent 35.000 kr tlf koster ca 500 kr internet 500 benzin 6500 og betaler af på bilen koster 3500 kr  så der 24000 kr tilbage tager selv 19.000 om mdr til løn så der 5000 tilbage. men hvad så nu hvor i siger man kan trække tingene fra som jeg har forstået det hvad skal der menes med det??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uha Olsen - du bør melde dig til lidt iværksætterkurser - ex afholder skat regelmæssigt kurser i de fleste områder. Du får rodet ting sammen - ex betaler af på bilen er ikke en udgift - løn til dig selv er der ikke noget der hedder i en personlig virksomhed - det du hæver eller skyder ind påvirker slet ikke resultatet

Læs de to indlæg omhyggeligt og du forstår nok REGNSKABSPLIGTER PERSONLIG VIRKSOMHED og SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED - så vil du forstå indtægter minus udgifter = resultat = det man skatter af 

Jeg tror dog du skal knytte en økonomimand til dig, for der er mange specielle ting - skat af fri telefon - bilen du afdrager på, er den virksomhedens - private hævninger - private andel af moms på telefonen - ikke momsfradrag for bezinen hvis det er hvidplade bil og masser af andre ting som jeg tror du er for lagt væk fra - så søg en økonomihjælp - det koster måske 400 kr om måneden at få bogført alt - måske enda kun 400 kr i kvartalet hvis der ikke er mange bilag - men det bliver korrekt. Det er håbløst at skulle ind og rette moms og alt, hvis først du kører i skoven

vh

Tilmeldt 24. Mar 13
Skrevet kl. 14:42

ja måske skulle jeg det :D men forstår slet ikke hvad du mener løn til mig selv man skal jo ha løn?? eller er det bare resten der står tilbage som er til en selv??? eller misforstår jeg den

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21

Hvis du læser mine to links forstår du den - specielt den om hvad betaler man skat af. Det er overskuddet og har intet at gøre med hvad du hæver eller ikke hæver. Du kan naturligvis hæve dit overskud - hæver du mere, er det jo bare penge du så skylder nogen - banken eller leverandører og det skal du ikke betale skat af, men de vil ha deres penge igen, og det kan de kun få af dig.

Læs mine to tidl. links og du vil forstå - der findes ikke løn i personlig virksomhed, kun overskud - og det kan man bruge eller lade være

vh

Tilmeldt 24. Mar 13
Skrevet kl. 18:52

tror jeg har forstået det lidt nu :D

altså lad os sige jeg har betalt alt jeg skal moms skat osv. og lad os sige der står ´ved godt det stort men 45.000 kr tilbage på kontoen så kan jeg nu hvor jeg ejer firmaet bruge de 45.000 kr på at betale husleje osv men hvis der kommer ned på -1500 kr så er det min ejen skyld og må selv skaffe de penge?? håber du forstår hvor jeg vil hen med det

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55

Nok ikke helt, men du skal opgive dit forvente overskud til skat i forskudsskema - be om udvidet selvangivelse - rubrik 111 og skriv de 45.000 kr

Det har ikke at gøre med hvad der står på kontoen for du kan jo ha regninger der skal betales i næste måned og kunder der ikke har betalt, så det er dit overskud - indtægter minus udgifter du opgiver i skat

Du kan i princip hæve lige så meget du vil, det tager skat sig slet ikke af. Hvis du hæver mere end du har i overskud, så er det kun muligt hvis du enten skylder leverandører eller banken eller andre penge, og du må godt skylde penge uden at skat blander sig.

Hvis du har opgivet 45.000 kr i forskud, så får du betalt skatten via enten din almindelige skat eller B skatte opkrævninger - og så kan du hæve dit overskud uden videre, hæver du mere, så er det som nævnt noget du har lånt eller ikke betalt, og hæver du mindre ja står pengene til senere

Alt du hæver sker via status og mellem regning så det har ingen som helst påvirkning af resultatet. Jeg tror stadigt du vil ha godt af en økonomi mand der lige tog sig af din bogføring og kunne fortælle dig lidt løbende hvad du har i overskud

vh

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)