Jeg er en ung iværksætter som virkelig længe har gået med en idé om at starte en virksomhed, men alle de 'gode' domæner er optaget.
Jeg tjekkede så derefter nogle af domænerne igennem, og opdagede at over 75% af de domæner, er slet ikke i brug, de er enten fyldt med reklame, eller står tomme.
Jeg valgte så at skrive til en af de udbydere som havde reklame på deres side, men de nægtede at sælge domænet, og påstod det var en kundes domæne.
Er der en mulighed for jeg vil kunne opkøbe en af disse domæner, evt. noget lovgivning, for syntes ærlig talt det for latterligt alle de gode domæner slet ikke blive brugt, når jeg fx. sidder og gerne vil bruge dem fornuftigt?
Der er kun registreret omkring 1,2 millioner dk-domæner, altså langt færre, end der er mobilnumre i Danmark, så mon ikke der er et domæne til dig også.
Mange af de domæner du gerne vil have som linker til tomme sider, har højst sandsynligt tidligere været i brug, til mere eller mindre succesfulde hjemmesider.
Hvis man køber et domæne og efterfølgende ikke betaler for det eller opsiger det er der mange internetudbydere der efterfølgende beholder navnet for at sælge det videre i fremtiden.
Hvis du finder et navn du gerne vil bruge og det linker til en hjemmesideudbyder eller et domænehandlende firma, syntes jeg du skal undersøge hvem der ejer navnet. Du kan gøre det f.eks. på: Http://www.speednames.com
Du kan her ser ejeroplysninger på domænet, hvorefter du så kan kontakte ejeren med et tilbud hvis navnet ikke er aktivt.
Hvis navnet ejes af en af de større domænehandlere der findes på nettet, er det straks noget andet, og prisen kan blive meget høj! Disse navne vurderes individuelt, og de bestemmer prisen (som oftes sættes ret højt, da de jo har betalt løbende udgift til navnet). Jeg arbejder selv på at få et .com domæne tilbage som jeg mistede for 6 år siden og som kun linker til en domænehandler nu.
Ellers er sidste mulighed at tænke kreativt med firmanavnet. Find et ord som du mener passer på dit produkt, og sæt det sammen med navnet. Brug evt. et ord der kan visualiseres sammen med dit produkt, en frugt eller et dyr eller noget helt tredie.
Jeg har bare valgt og prøve at være kreativ, og så bruge en dag på at lave en liste med alle de mulige navne jeg kan komme på og derefter tjekke om der ikke skulle være et af de navne der var ledige.
Det er både nemmere og billigere, end at skulle i kontakt med udbyder ejer osv.
Transfer er hvis du ønsker at flytte et nuværende domæne, som du selv ejer, til deres servere.
For at finde ud af om et domæne er ledigt, skrives navnet på forsiden, uden .com eller .dk eller hvad endelse du måtte ønske. Deres domæne tjekker kommer så med liste så du kan se om det er frit eller ej.
Er det ledigt kan du bestile ved den udbyder du ønsker at benytte. Er det ikke ledigt (rød knap) så klik på details og kontakt information omkring nuværende ejer dukker frem.