Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af elektroniske ydelser til Sverige og Norge

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Når jeg, fra Danmark, sælger ydelser, der leveres elektronisk, til private kunder i Sverige, skal jeg da opkræve dansk moms?

Når jeg, fra Danmark, sælger ydelser, der leveres elektronisk, til svenske momsregistrerede virksomheder i Sverige, skal jeg da opkræve dansk moms?

Når jeg, fra Danmark, sælger ydelser, der leveres elektronisk, til private kunder i Norge, skal jeg da opkræve dansk moms?

Når jeg, fra Danmark, sælger ydelser, der leveres elektronisk, til norske momsregistrerede virksomheder i Norge, skal jeg da opkræve dansk moms?

Der er tale om ydelser, der tilsammen, beløbsmæssigt, beløber sig til mindre end hvad der svarer til DKK 50.000

VH. Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37

Når du nævner de 50.000 kr - betyder det så, at du ikke er momsregistreret, for så skal du ikke ha moms på noget, men kommer du over 50.000 kr på 12 mdr - vil du blive pålagt at betale moms for det hele + en bod på samme beløb - så i så fald skal du absolut registrere dig. Læs om GRÆNSE FOR MOMSREGISTRERING 

Hvis du er momsregistreret og kan bevise at den elektroniske ydelse leveres til Sverige og Norge, ja så skal du heller ikke lægge moms på den type eksport, men du skal registrere så skal du for EU (Sverige) opgive det samledes salg i rubrik B i momsangivelsen som du kan se her hurtigt:

I RUBRIK B OPGIVES FAKTURAVÆRDIEN AF SALG AF YDELSER UDEN MOMS TIL EU - I MOMSANGIVELSE
OG ANGIVES PER LAND OG CVR NUMMER I LISTEANGIVELSE I MOMSINDBERETNINGEN

FAKTURAEN SKAL UDFYLDES MED F.EKS "SOLD WITH-IN EU - NO VAT INCLUDED" For Norge er det uden for EU og her skal det samlede salg i rubrik C ved momsangivelsen VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 20:13

Hej,

Tak for svaret ang. moms ved eksport af ydelser til Sverige og Norge.

Jeg kan se, at det svarer til systemet for Adsense hvad angår salg af elektroniske ydelser til Sverige, som jo også er i EU. 

Da jeg er momsregistreret har 50.000 grænsen åbenbart ingen betydning.

Opsummering: For alle salg af elektroniske ydelse til Norge og Sverige gælder det, at der ikke opkræves moms hos hverken private eller virksomheder, men at fakturaen påføres "NO VAT INCLUDED".

For salg til Sverige (EU) angives ifm. listesystemet ikke CVR nummer for privatpersoner, da der jo ikke er noget CVR nummer at angive ... men tilgengæld angives CVR nummer på de virksomheder, der modtager de pgl. elektroniske ydelser.

VH. Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08

Du skal vaere opmaerksom paa at du afhaengig af omsaetning til Norge maaske skal momsregistreres i Norge - og dermed afregne norsk moms.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 08:56

Hej,

Skat i Danmark har oplyst mig, at jeg overfor svenske privatkunder skal opkræve dansk moms.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58

Anders Nielsen:
Skat i Danmark har oplyst mig, at jeg overfor svenske privatkunder skal opkræve dansk moms.

det er også helt korrekt - B2C salg (til private med andre ord) inden for EU skal pålægges moms - til momsregistrerede skal du ikke ha dansk moms på, men til privatkunder skal du til Sverige som jo er EU

f.eks. http://ivaekst.dk/vaekst/3/0/1/3/koeb-og-salg-af-ydelser-i-udlandet og tidl. tråd http://www.amino.dk/forums/t/140447.aspx 

og http://www.regnskabsportal.dk/momsportal/momseu.shtml - Mig bekendt skal salg til private i EU som skal være med moms da derfor heller ikke med på listesystemet - det er for salg til CVR registrerede

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)