Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udløbet varer eller rådne varer som smides ud.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg driver en dagligvarer-butik, og jeg er meget udsat for  bla. rådne frugt og grønt, eller fødevarer vis udløbsdatoen er udløbet. Jeg tænker hvor kan man registrere disse tab, så man evt. ikke ender med have hele underskud, mener jeg har hørt at man kan indtaste disse former for varer i en rubrik, i forbindelse med indberetning af moms. Er der nogen som kan hjælpe mig med det.? evt. komme med gode råd.? Jeg synes selv efterhånden at jeg mister en hel del penge på netop dette område, og det kan mærkes på økonomien. God weekend alle.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40

Det svære må være hvordan man dokumenterer tabet - for selvklart er der tab på rådne grøntsager og selvklart skal de skrives af fra varelageret og selvklart skal momsen derved også bort - helt som svind og og andet - men HVORDAN dokumenterer man som grønthandler det - for det må da være et konstant problem andre kender til. DOKUMENTATION??

vh

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:20
du kan da også få svinnet nedbragt, kun köbe det der bliver solgt i tide.
nedsætte priserne på det er er ved at udløde sidste salgsdato
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:31

Michael @ nedsætte priserne på det er er ved at udløbe .....

Ja, det er et sku trist med alle de fødevarer som smides ud hver dag.

Jeg kender et sted hvor de forsøgte sig med en kraftig prisreduktion på brødet sidst på dagen.

Det betød at der ikke blev solgt ret meget i løbet af dagen, mens kunderne så i stedet stod i kø kort før lukketid, for at få det til de billige priser - bad business Smile

Men generelt forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan forære det til hjemløse eller andre værdig trængende, i stedet for at smide det ud.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 10:28

Hej Almali

Jeg formoder dine varekøb registreres løbende og at der afløftes moms i den forbindelse, så momsfradraget er noget du løbende får, da der jo blot er tale om helt almindelig købsmoms.

Derudover er der fradraget for selve tabet/svindet. Ved en lageroptælling, der ifølge lovgivningen minimum skal foretages en gang årligt, opgøres hvad du har på lager på statustidspunktet. I resultatopgørelsen fradrages vareforbruget ( varelager primo + varekøb - varelager ultimo) og ikke kun varekøbet. Du får således taget højde for dit samlede forbrug (svind, salg m.v.).

Hvis du gerne vil have et fuldstændigt overblik over hvad det koster dig løbende, kan du dog vælge at registrere i detaljer, hvad du smider ud i såvel pris som mængde.

Et godt råd kunne være at du reducerer dine indkøbsmængder og derved mindsker mængden af varer du i sidste ende må smide ud.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Aarhus
Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:55

Jeg tænker, at sidste salgsdato vel står registreret et sted i en database ved indkøb og indregistrering af modtagelse af varer.

Så er det vel simpelt nok at dokumentere, da man kan se hvilke varer der er solgt, og hvilke der ikke er (hvis ellers man registrerer dette i en database). Dem der ikke er solgt OG har overskredet salgsdato, skriver man ned i en liste. For der kan jo ikke opstå tvivl, når man skrev det ned da man modtog varerne. Blot en tanke. :)

Lån penge med kviklån og mobillån på laane-siden.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19

som claus siger, er der jo faktisk ikke et moms problem, der er fradrag ved købet. Så er der lageroptælling som viser hvad lageret er, og der får du svindet med som forbrug. Jeg ved ikke om der er et problem Claus - dokumentationsmæssigt, for teoretisk kunne man jo sælge halvdelen af appelsinerne under disken uden moms og registrering - og så sige det var svind. Tror du der kan være noget der skal dokumenteres (selv om jeg ikke selv lige kan se hvordan)

Den med at det er synd at smide ud, hvis det måtte gives til hjemløse er så en anden problematik. Dels skal det vel være sikre varer = nogen man aldrig kan blive syge af - og da der vel ikke normalt er dato for udløb af frugt og grønt mærket på varen, så må man gå ud fra, at noget sådan generelt sælges, så længe det ser pænt ud, og derefter er det nok ikke lige noget hjemløse kan bruge, og er det noget der ud over sidste salgsdato i den officielle mærkning, så går den vel heller ikke, men jeg synes det var en sympatisk tanke, hvis folkekøkkener fik mulighed for at trække på sådanne varer - som så måtte behandles som svind/vareforbrug hvis det blev doneret gratis til sådanne formål

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 11:38

Jo, John, det kan man godt, men så vil bl.a. bruttoavancen blive påvirket af det, og nøgle-/branchtal er noget SKAT læner sig relativt meget op af i vurderinger og skønsmæssige forhold.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)