Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Momsbeløb af varekøb i udlandet" skat.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, håber der er en der kan hjælpe. :)

Det er angående moms ved køb i udlandet. Først og fremmest skal jeg lige være sikker på en ting (har spurgt om noget ligende en gang, men syntes bare det lyder mærkeligt, måske jeg har misforstået)

Når jeg køber en varer for 100kr i USA (glem alt om Post Danmarks speditør afgift) så skal den bogføres som 125kr som er inklusiv moms, også selvom jeg ikke har betalt momsen:
http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/

Altså jeg skal have 25kr tilbage i moms?

Nu har jeg så fået en "Importspecifikation" fra skat, hvor jeg skal medtage et momsbeløb på 300,70kr (beløbet har intet med eksemplet at gøre) under "Momsbeløb af varekøb i udlandet". Hvis jeg gør det, har jeg så ikke taget momsen x2Å? For har jo også medtaget det når jeg har indført varekøbet i mit regnskab?

Mvh. Mathias

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 00:12

Du påfører momsbeløbet på 300,70 som forklaret af Skat - derved modregnes det i dit momsregnskab. 

"momsbeløb af varekøb i udlandet" er en del af dit momsgrundlag, så forstår ikke forvirringen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13

Nej du har ikke noget momsfradrag når du importerer fra USA eller andre lande men du skal bogføre moms - importmoms - ervhvervelsesmoms som består af at du tager 25% af fakturabeløbet og bogfører som importmoms der hører under salgs moms og helt samme beløb bogfører du under købsmoms - ren statistik men det SKAL med i den momsangivelse på begge sider, og er det fra EU skal der også en rubrik angivelse til

Du kan læse her om IMPORTMOMS i de forskellige former - der er ikke betalt moms - og der er ikke noget momsfradrag naturligvis heller, det er ren statistik. Du skal så lægge moms på ved salget. Du kan bare bogføre lige modsat det du har gjort hvis du har fået fratrukket moms for købet - eller regulere moms manuelt. De fleste regnskabsprogrammer har en konto der er beregnet til køb fra EU og køb uden for EU som lægger momsen korrekt automatisk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 00:21

Mange mange tak, lige det svar jeg ledte efter.. 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 00:40

Nej du har ikke noget momsfradrag når du importerer fra USA eller andre lande

Ikke helt korrekt.

Når du importerer eller køber fra andre EU-lande skal du betale hhv. importmoms og erhvervelsesmoms (importmoms når det er 3. lande og erhvervelsesmoms, når det er andre EU-lande). Derfor bogfører man som udgangspunkt momsen som en skyldig moms uner "moms af varekøb i udlandet".

Derefter skal du tage stilling til, om du kan trække momsen fra igen. Det kan man i de fleste tilfælde, og derfor bogfører man denne moms på købsmomsen igen, så det blot ligner en irriterende statistik-bogføring, som SKAT har fundet på for at irritere de almindeligt dødelige.

MEN, du kan sagtens komme ud for, at du IKKE kan fratrække momsen - hvis du f.eks. er fritaget for moms efter ML § 13.

Derfor er det en grundlæggende forkert konklusion, at det er ren statistik, når vi snakker hhv. importmoms og erhvervelsesmoms.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:44

jmvandsdal:
MEN, du kan sagtens komme ud for, at du IKKE kan fratrække momsen - hvis du f.eks. er fritaget for moms efter ML § 13.

Så ikke helt korrekt, idet du eks. som tandlæge, skole eller lignende kan registreres for EU-handel, hvis du ikke overskrider visse grænser for EU-handel. I disse tilfælde må normalt momsfrie virksomheden momsregistreres, således de alligevel får mulighed for at importere varerne uden afregning af den aktuelle udenlandske moms.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

jmvandsdal:

Derefter skal du tage stilling til, om du kan trække momsen fra igen. Det kan man i de fleste tilfælde, og derfor bogfører man denne moms på købsmomsen igen, så det blot ligner en irriterende statistik-bogføring, som SKAT har fundet på for at irritere de almindeligt dødelige.

Enig men det er jo ikke tilfældet her eller for almindelige momsregistrerede virksmomheder - mine svar er lange nok som de er Big Smile

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 01:08

Er du fritaget efter § 13, har du ikke momsfradrag efter ML § 37

Er du fritaget efter § 13, men har køber varer for over 80.000 fra andre EU-lande, skal du registreres og betale erhvervelsesmoms efter ML § 50 

Er købet under 80.000 kan du vælge at lade dig registrere.

Dog kan jeg ikke se nogen steder, at en registrering for EU-erhvervelser giver ret til fradrag for virksomheder omfattet af § 13, så hvis du har en henvisning til en relevant §, modtager jeg den gerne..

Køber en tandlæge for eksempel en tandlægestol til 200.000 kr. fra et andet EU-land, skal vedkommende således efter min overbevisning betale erhvervelsesmoms, som ikke kan fratrækkes.

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 01:09

Enig...det var mere REN STATISTIK delen, jeg studsede over :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:31

for ham der spurgte - ren statistik helt enkelt - skal alle love gennemgås men undtagelser selv når det er simpel import af varer - så bliver det lidt for langt Big Smile 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)