Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms EU, udenfor EU, osv

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så forvirret over MOMS så håber et par kloge hobeder kan hjælpe mig på rette vej

Situation 1)

Min virksomhed køber et produkt indenfor EU, lad os sige f.eks. tyskland som normalt har 19% moms, og benytter mig at eu-reglerne til at købe momsfrit, og således ikke betale 19% moms

Så skal jeg i stedet bogføre med 25% moms i mit momsregnskab, og faktisk BETALE momsen i Danmark, og virksomheden skal have penge op af lommen ??

Dette forvirre mig meget, fordi hvis vi betaler momsen af et produkt i danmark, så får vi jo netop momsen tilbage, så man skulle da tro at hvis jeg så handler indenfor EU og får lov ikke at betale momsen, så skal jeg heller ikk betale den i danmark ??

Situation 2)

Min virksomhed køber et produkt indenfor EU og betaler momsen i det EU land.... - Skal jeg så stadig betale ekstra 25% dansk moms, eller slipper jeg så med den billigere tyske moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11

Du skal bare bogføre erhvervelsesmoms inden for EU. Du skal altid bruge dit CVR og dermed undgå moms fra afsenderen i EU da det er penge ud af lomme

Erhvervelsesmoms EU bogføres separat under salgsmoms ved at tage 25% af faktura værdien - og du bogfører helt samme beløb under købs moms så det er ren statistik - men skal med som sådan i momsangivelsen og samtidigt angiver du total værdien af det du har købt i EU i rubrik A i momsangivelsen

Du kan læse mere om det hele her i dette link om IMPORTMOMS

VH 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42

Hej John

Det vil sige at hvis jeg køber momsfrit i EU, så bogføre jeg både under erhvervelsesmoms EU og samme beløb under købs moms - så det vil sige virksomheden ikke skal have penge op af lommen ?

Hvad hvis vi køber uden for EU ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pancamo:

Det vil sige at hvis jeg køber momsfrit i EU, så bogføre jeg både under erhvervelsesmoms EU og samme beløb under købs moms - så det vil sige virksomheden ikke skal have penge op af lommen ?

Hvad hvis vi køber uden for EU ? 

Ja hvis du er momsregistreret - og samme i princippet uden for EU hvor du skal være importørregistreret, men det fremgår også af det link du fik i sidste svar - du kan også læse her fra skat http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=73527 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33

Hej igen John

Tak fordi du bar over med mig og forsøgte igen. Nu har jeg læst dit link, og er rimelig overbevist om at jeg er med nu. Tusind tak for hjælpen.

Dit blogindlæg forklare det en hel del bedre end SKAT selv formår! Jeg var kommet til den overbevisning at ved varer købt udenfor EU så vil moms(importmoms) være en omkostning for virksomheden, men har nu forstået at både inden for og uden for EU så vil moms aldrig blive en omkostning for virksomheden, da den jo bogføres både som salgs og købs, og egentlig kun bogføres af statistiske årsager. Mange tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)