|
Jeg er så forvirret over MOMS så håber et par kloge hobeder kan hjælpe mig på rette vej Situation 1) Min virksomhed køber et produkt indenfor EU, lad os sige f.eks. tyskland som normalt har 19% moms, og benytter mig at eu-reglerne til at købe momsfrit, og således ikke betale 19% moms Så skal jeg i stedet bogføre med 25% moms i mit momsregnskab, og faktisk BETALE momsen i Danmark, og virksomheden skal have penge op af lommen ?? Dette forvirre mig meget, fordi hvis vi betaler momsen af et produkt i danmark, så får vi jo netop momsen tilbage, så man skulle da tro at hvis jeg så handler indenfor EU og får lov ikke at betale momsen, så skal jeg heller ikk betale den i danmark ?? Situation 2) Min virksomhed køber et produkt indenfor EU og betaler momsen i det EU land.... - Skal jeg så stadig betale ekstra 25% dansk moms, eller slipper jeg så med den billigere tyske moms? |
Du skal bare bogføre erhvervelsesmoms inden for EU. Du skal altid bruge dit CVR og dermed undgå moms fra afsenderen i EU da det er penge ud af lomme
Erhvervelsesmoms EU bogføres separat under salgsmoms ved at tage 25% af faktura værdien - og du bogfører helt samme beløb under købs moms så det er ren statistik - men skal med som sådan i momsangivelsen og samtidigt angiver du total værdien af det du har købt i EU i rubrik A i momsangivelsen
Du kan læse mere om det hele her i dette link om IMPORTMOMS
VH
Bliv gratis medlem