Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handel på eBay

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 19. Mar 13
Indlæg ialt: 6
Fra  ML Consulting Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg handler som privatperson en del fra eBay, men vil nu gerne til at købe varer fra eBay til min virksomhed.

En søgning på "virksomhed handel med udlandet" bringer en frem til SKAT.dk, hvor der står, at "du selv skal beregne og betale dansk moms af købet" og at "du skal oplyse dit momsnummer til sælgeren, for at han kan undlade at lægge moms på fakturaen".

Hvordan gøres dette på eBay, når man ikke får tilsendt en faktura, men kontant betaler prisen, som står angivet på siden?

Mvh.

Mikkel L.

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Mar 13
Fra  ML Consulting Skrevet kl. 13:56

Og hvordan bogføres det i øvrigt? 

Kan se, at det påkræves at føre særskilt kontering af handel med udland. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06

Først skal du jo være klar over, at du skal være importørregistreret for at købe noget fra uden for EU med videresalg for øje, og kun derved får du korrekt toldangivelse også - og du ansvarer selv for varekoder og alt. Læs evt IMPORTØRREGISTRERING

på ebay er det ofte vanskeligt at få dem til at skrive firmanavn på f.eks. fra USA. Det betyder, at du kommer af med moms som privat når varen kommer hjem og det er et tab. Du må derfor sikre dig, at de som modtager skriver - Firma xxxxx eller CVR xxxxxxx og samme på fakturaen.

Du bogfører fakturabeløb og er der forskel i forhold til Ebay angivet beløb er det enten gebyr som bogføres som det, eller en kursforskel, som du bogfører som kursforskel

Momsen bogføres som importmoms varer uden for EU (ligger under salgsmoms) med 25% du beregner af fakturaen og helt samme beløb under købsmoms - de udligner hinanden men er statistik og skal med som sådan under din momsangivelse, så de kan se din beregnede moms af køb uden for EU. Du kan løse om ERHVERVELSESMOMS - IMPORTMOMS HER

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Mar 13
Fra  ML Consulting Skrevet kl. 14:12

Mange tak for indlægget.

Handlen er fra eBay.co.uk, og derfor primært sælgere fra UK.

Det er ikke varer, hvor jeg direkte har videresalg for øje - nogle ting bruges til drift af virksomheden (USB nøgler, ny skærm til ødelagt firmatelefon), andre indgår som reservedele til reparation af telefoner - er det så med videresalg for øje??

Men sådan helt praktisk talt (til folk med virksomhedserfaring med eBay), hvordan gør jeg så, når jeg handler fra eBay?
Har svært ved at se, hvor jeg skulle angive momsnummer, hvorved momsen trækkes fra..

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26

Ah - aner ikke hvor jeg fik USA ind i hovedet fra men UK er jo uden krav om momsregistrering. Ja det er ofte svært at få dem til at skrive ens firmanavn på. Du kunne jo oprette en køber der ikke hed Mikkel O Lausern - men CVR DK34xxxxxx - eller dit firmanavn - så det er det som kommer til at stå op fakturaen og så er det nok bare at håbe, du kan forklare, at du er virksomhed og det der nummer DK34xxxxxx er dit danske VAT nummer - så de ikke lægger moms på, men de færreste på ebay gider rigtigt den slags, og så må du bare finde dig i det. Fremgår der ikke moms af faktuaren - så er det hele bare en udgift - fremgår der moms, må du ikke trække den fra - med mindre den ved årets afslutning er under 50 Euro ialt (eller samme vekslet til DKK eller £)

Det som er til drift er ikke med videresalg alt det andet er, men det gør ingen forskel i momsbehandlingen som er som angivet i mit link for import fra EU for både det du selv bruger og bruger som reparationsdele til kunder

vh

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1173
Skrevet kl. 14:35

Jeg har aldrig fået en faktura med moms på fra en sælger på Ebay.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

Amadeo:
Jeg har aldrig fået en faktura med moms på fra en sælger på Ebay
men der har været det på alle som er momsregistrerede, de specificerer den bare aldrig - private har det ikke men alle større sælgere har det alle - så der er lokal moms med i den pris du vinder tingene til - hvilket jo er fint da det jo er det du vil betale. Sælger må bare af med moms lokalt når han er en af de store, og har det med i minimumspis osv

Er det fra uden for EU får du moms på når told behandler pakken

vh

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Mar 13
Fra  ML Consulting Skrevet kl. 15:02

Du kunne jo oprette en køber der ikke hed Mikkel O Lausern - men CVR DK34xxxxxx - eller dit firmanavn - så det er det som kommer til at stå op fakturaen og så er det nok bare at håbe, du kan forklare, at du er virksomhed og det der nummer DK34xxxxxx er dit danske VAT nummer - så de ikke lægger moms på

Jeg vælger en vare, jeg vil købe og betaler med det samme - ligesom en webshop. Der får du heller ikke muligheden for at fravælge momsen.

Jeg tror ikke engang, at de kan trække momsen fra selvom jeg var i dialog med dem - de skulle i så fald oprette en ny annonce med ny pris..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11

Mikkel O. Laursen:

Jeg vælger en vare, jeg vil købe og betaler med det samme - ligesom en webshop. Der får du heller ikke muligheden for at fravælge momsen.

Jeg tror ikke engang, at de kan trække momsen fra selvom jeg var i dialog med dem - de skulle i så fald oprette en ny annonce med ny pris..

Det har du givet ret i når det er de rene auktionsvarer - man må leve med momsen uanset man er firma der køber, for alle de store er fuldt registrerede firmaer -  men med mange af dem, sælger også " buy it now" - og samme vare i større mængder, og der kan du godt aftale en pris som ikke inkluderer moms og de korrigerer den over paypal ved betalingen - men jeg er helt enig - rene auktionsvarer gider de ikke rode med - og de ville jo også opnå mindre ved at trække momsen ud til et firma end til alle der byder uden at være firma, så det duer givet kun i "buy it now" som så til gengæld vel også kunne være det interesante med videresalg for øje, fordi man kan købe 100 stk f.eks

Jeg har svært ved at se fortjeneste ved at købe rene auktionsvarer over ebay - betale porto til DK og så skulle lægge fortjeneste og moms på og videresælge herhjemme i f.eks. webshop - vh

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Mar 13
Fra  ML Consulting Skrevet kl. 15:17

Så bottom line er, at jeg skal i dialog med sælger inden betaling for at slippe for momsen, og derved undgå dobbeltmoms? (moms på varen ved salg og momsen, jeg selv indberetter)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)