Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Måske snart muligt at lave et selskab til 1 krone i Danmark

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Merkur Service Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har efterhånden været en del indlæg omkring LTD. selskaber på Amino. Nogen har af forskellige årsager ønsket sig denne mulighed, som gør det muligt at stifte et selskab for 1 kr. Det gør at man rent juridisk er stillet som i en hver anden selskabskonstruktion, i forhold til det personlige ansvar. Dette har dog ikke været muligt i Danmark og er det stadigvæk ikke. Noget tyder dog på at dette kan være muliggjort allerede i år, inden Folketinget går på sommerferie. I lovforslaget forligger også at selskabskonstruktionen  SMBA skal nedlægges.

Den nye selskabsform kommer til hedde Iværksætterselskab (forkortes IVS.).

Som lovforslaget er forlagt lige nu vil kravene være som følgende:

Selskabet vil være underlagt de sammen regler som et anpartsselskab

Selskabets kapitalen kan kun indskydes kontant

Hvert år skal henlægges mindst 25% af overskuddet til reserve, hvis ikke selskabskapitalen er på mindst 50.000 kr.

Det er ikke muligt at udbetale udbytte (sådan som jeg har læst og forstået det).

Det vil være muligt at omdanne selskabet til et anpart eller aktieselskab.

Lovforslaget indeholder også en andet interessant ting, nemlig et forslag til nedsætte anpartsselskaber kapitalkrav  fra 80.000 kr. til 50.000 kr. Det gør det faktisk mulig for rigtige mange økonomisk at stifte en anpartsselskab. Man siger nemlig vejledende i dag at, alle kan låne 50.000 kr. uden garanti. Det selvfølgelig ikke alle der har den mulighed, men det må åbne op for en del der måske ikke har kunne klare kravet på de 80.000, men nu kan gøre det for 50.000 kr.

Mit oplæg til en debat ud fra dette er så.

Kunne du finde på at oprette et IVS?

Ville du have betænkeligheder ved at handle medet IVS?

Gør det forskel for dig at et APS. kan stiftes for 50.000 kr.?  

Du kan læse mere her og finde link til lovforslaget.

Kunne finde på at gøre brug af den nye skabsform Iværksætterselskab (IVS)?

Kunne godt tænke mig at se hvor stort interesse er for denne nye selskabsform Iværksætterselskab, og hvor mange der ville overveje eller gøre brug af den. Hvis du kunne vælge, hvad ville du så vælge (uanset om du har virksom allerede eller skal have det)? 

• Ville vælge Iværksætterselskab (83,3%)
  • Vil overveje ApS. som alternavtiv (0%)
  • Vil vælge ApS (16,7%)
  • Vil heller være selvstændig med CVR nummer. (0%)
  • Ved ikke (0%)
  • Er bare nysgerrig (0%)
  • Totalt antal stemmer: 6
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det har været diskuteret i 4-5 hovedtråde og masser af mindre tråde herinde. Så vidt jeg ved er snart = 1/1-2014 - men ellers tror jeg det kan ventes at gå igennem som det foreligger.

Man skal være opmærksom på et par bagdele ved IVS frem for personligt selskab ud over fordelen

Fordelen er klart -

ingen personlig hæftelse

Ingen problem med SU hvis ikke der hæves (som ved VSO i personlig virksomhed)

troværdighed TROR jeg ligger på samme niveau, men den personlige hæftelse er fin at være af med hvis det er et selskab der har risiko af betydning. Det har dog langt fra alle.

Bagdelene er så bare også ganske mange i mine øjne:

Banken vil med garanti kræve personlig hæftelse af hovedejeren anyway

Andre leverandører KAN i starten i alle fald let tænkes samme krav når kapitalen er 1 kr

Udvidet pligt i forhold til årsberetning/regnskab udførelse

Offentligt årsregnskab

Evt. tab skal fremskrives og kan ikke modregnes i anden personlig indkomst

Går virksomhenden ned, er tabet et tab uden nogen for for skattemodregning ud over den 1 krone selskabskapital

Der er i alle fald en del overvejelser at gøre i forhold til almindelig personlig virksomhed - mere oplagt er den til erstatning af I/S - og dermed til erstatning af SMBA - altså selskaber med flere deltagere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 18:07

Hej Jacob
Det er en rigtig god idé at vi får IVS selskaber i DK.
Det er tiltrængt at vi åbner op for nye vækst muligheder og giver dem som tør at starte op som selvstændig og knokler på for at skabe arbejdspladser alle de redskaber som kan gavne iværksætterlysten i stedet for at slukke den med indviklet regler og personlig hæftelse.

Det er helt sikkert velkommen og savnet hos mange og jeg er sikker på det nok skal blive en succes (alt efter indhold).

Når det forhåbentlig bliver vedtaget Juni / Juli måned skriver vi også om dette og laver fokus på de nye muligheder i www.startopmagasinet.dk

De Bedste Hilsner
Ronni

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg er så af den opfattelse, at det er en total håbløs lov uden visioner.

Loven er kun blevet til med det formål at afskaffe S.m.b.a. fremadrettet under henvisning til problemerne med denne selskabsform.

Disse problemer kunne være løst meget enklere af de respektive myndigheder ud fra de allerede gældende bestemmelser i selskabslovgivningen for andelsselskaber, men dette har man så ikke kunnet gennemføre med tilfredsstillelse.

De nye "IVS" bliver ikke særlig populære, det er min opfattelse, når kapitalejerne bliver opmærksomme på de problemer, som bl.a. John henviser til tidligere i tråden.

Jeg vil derimod meget gerne se, at SKAT - Erhvervsstyrelsen m.fl. anvender de nuværende love og beføjelser og foretager den nødvendige kontrol, som nu engang er nødvendig overfor selskaberne og deres ledelse, således man en gang for alle kan få "ryddet" op i eks. underskudsselskaber, selskaber uden aktivitet, selskaber med revisorpåtegninger med forbehold (going concern - lovovertrædelser m.v.).

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Er 100% enig Tonny - det ville gøre ens læsning af konkurrenter, kollegaer, samarbejdspartnere og kunders regnskab en del mere meningsfyldt end det ofte er idag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holbæk
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Merkur Service Skrevet kl. 20:53

Er helt enig i at der trænger til generel oprydning i div. selskaber som har fået revisorpåtegning med forbehold. Man kan undre sig over man fra Skat og Selskabsstyrelsen ikke gør mere end man gør, det jo på ingen måde i samfundets interesse.

Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om der reelt set vil være flere der starter engen virksomhed, som ikke gør det i dag fordi de ikke har pengene til stifte et selskab og dermed vil hæfte personligt.  

Rent personligt tror jeg faktisk ikke at det gør den store forskel om man kan starte som selvstændig eller stifte et selskab til en 1 kr. Tror det er nogle andre faktor der spiller ind når folk vælger at starte virksomhed.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)