Der har efterhånden været en del indlæg omkring LTD. selskaber på Amino. Nogen har af forskellige årsager ønsket sig denne mulighed, som gør det muligt at stifte et selskab for 1 kr. Det gør at man rent juridisk er stillet som i en hver anden selskabskonstruktion, i forhold til det personlige ansvar. Dette har dog ikke været muligt i Danmark og er det stadigvæk ikke. Noget tyder dog på at dette kan være muliggjort allerede i år, inden Folketinget går på sommerferie. I lovforslaget forligger også at selskabskonstruktionen SMBA skal nedlægges. Den nye selskabsform kommer til hedde Iværksætterselskab (forkortes IVS.). Som lovforslaget er forlagt lige nu vil kravene være som følgende: Selskabet vil være underlagt de sammen regler som et anpartsselskab Selskabets kapitalen kan kun indskydes kontant Hvert år skal henlægges mindst 25% af overskuddet til reserve, hvis ikke selskabskapitalen er på mindst 50.000 kr. Det er ikke muligt at udbetale udbytte (sådan som jeg har læst og forstået det). Det vil være muligt at omdanne selskabet til et anpart eller aktieselskab. Lovforslaget indeholder også en andet interessant ting, nemlig et forslag til nedsætte anpartsselskaber kapitalkrav fra 80.000 kr. til 50.000 kr. Det gør det faktisk mulig for rigtige mange økonomisk at stifte en anpartsselskab. Man siger nemlig vejledende i dag at, alle kan låne 50.000 kr. uden garanti. Det selvfølgelig ikke alle der har den mulighed, men det må åbne op for en del der måske ikke har kunne klare kravet på de 80.000, men nu kan gøre det for 50.000 kr. Mit oplæg til en debat ud fra dette er så. Kunne du finde på at oprette et IVS? Ville du have betænkeligheder ved at handle medet IVS? Gør det forskel for dig at et APS. kan stiftes for 50.000 kr.? Du kan læse mere her og finde link til lovforslaget.
Kunne finde på at gøre brug af den nye skabsform Iværksætterselskab (IVS)?Kunne godt tænke mig at se hvor stort interesse er for denne nye selskabsform Iværksætterselskab, og hvor mange der ville overveje eller gøre brug af den. Hvis du kunne vælge, hvad ville du så vælge (uanset om du har virksom allerede eller skal have det)?
|
Det har været diskuteret i 4-5 hovedtråde og masser af mindre tråde herinde. Så vidt jeg ved er snart = 1/1-2014 - men ellers tror jeg det kan ventes at gå igennem som det foreligger.
Man skal være opmærksom på et par bagdele ved IVS frem for personligt selskab ud over fordelen
Fordelen er klart -
ingen personlig hæftelse
Ingen problem med SU hvis ikke der hæves (som ved VSO i personlig virksomhed)
troværdighed TROR jeg ligger på samme niveau, men den personlige hæftelse er fin at være af med hvis det er et selskab der har risiko af betydning. Det har dog langt fra alle.
Bagdelene er så bare også ganske mange i mine øjne:
Banken vil med garanti kræve personlig hæftelse af hovedejeren anyway
Andre leverandører KAN i starten i alle fald let tænkes samme krav når kapitalen er 1 kr
Udvidet pligt i forhold til årsberetning/regnskab udførelse
Offentligt årsregnskab
Evt. tab skal fremskrives og kan ikke modregnes i anden personlig indkomst
Går virksomhenden ned, er tabet et tab uden nogen for for skattemodregning ud over den 1 krone selskabskapital
Der er i alle fald en del overvejelser at gøre i forhold til almindelig personlig virksomhed - mere oplagt er den til erstatning af I/S - og dermed til erstatning af SMBA - altså selskaber med flere deltagere
vh