Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bytte Bytte, hvordan gør vi?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 172
Fra  Cardfever Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

God Søndag Amino'er, jeg har et spørgsmål jeg håber i kan svare mig på. 

Vi har i år købt en Imac til firmaet, men vi har fundet ud af at vi hellere vil have en Macbook pro. 

Vi har netop fundet en privat person der har ønske om at bytte lige over, situationen er nem og ligetil som privatperson, men hvordan skal dette foregå rent praktisk indenfor erhverv?

Begge genstande har en værdi af omkring 16000,- DKK hvis dette er relevant. 

Håber i vil hjælpe!

/Martin

Højdan

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I er nødt til at køre med faktura, hvis du skal bruge det i firmaet. Du sælger din Imac og skriver en faktura. Du er nødt til at skrive moms på, hvis du er momsregistreret.

Så køber du Macbook, hvor sælger skriver en kvittering til dig for købet. Da han som privatperson ikke er momsregistreret, er der ingen moms.

Dette giver et problem økonomisk, da privatpersonen skal betale moms, som du skal give videre til SKAT. Men du betaler ikke moms for Macbook.

Desværre kan du ikke bare bytte de 2 maskiner over. MEN hvis du bytter med privatpersonen og bare fortsætter som du hele tiden har gjort, så vil der næppe være nogen, der vil kontrollere, at den PC, du har ikke er helt identisk med den, der er nævnt på fakturaen. Det vil kræve, at SKAT fysisk skal besøge dig og kontrollere det. Og det har jeg faktisk aldrig hørt om, men jeg skal ikke sige med sikkerhed at det ikke er sket.

Og så kan du jo også spille lidt dum, hvis det bliver aktuelt, at du ikke har lagt mærke til det.

Jeg vil nok bare bytte og så lade som ingenting, hvis maskinerne ellers har nogenlunde samme værdi.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 13
Fra  Cardfever Skrevet kl. 08:13

Hej Jakob, 

Mange gange tak for dit svar, det var grundigt og informerende. 

En rigtig god dag til dig og jer andre Amino'er!

/Martin

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 08:40

Hej Martin

Hvis din Imac er faktureret til dit firma, kan der blive problemer med garantien for den nye ejer. Der er jo ikke samme betingelser som ved privat køb.

bb

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 13
Fra  Cardfever Skrevet kl. 10:20

Hej igen, 

Det er intet problem der bliver købt en forsikring til computeren. 

Mvh Martin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)