Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kopiere hjemmeside

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har sammen med en god ven lavet et firma, hvor vi har en hjemeside sammen. Men vi er blevet uenige om hvordan det skal fungere og derfor vil jeg gerne kopiere hjemmesiden over til et andet domæne og lave nogle ændringer. 

Jeg har bare et lille problem. Min ven vil ikke ingå en skriftlig kontrakt da han så mener vi skal have advokater med ind over og det vil koste dyrt. vi har en mundtlig aftale og det mener han er godt nok.

Jeg vil virkelig gerne væk fra ham, så vil meget gerne acceptere. men har dog nogle bekymringer.

- Kan han senere hen melde mig for tyveri fordi jeg har "stjålet" hans hjemmeside ved at kopiere det. skal siges det er et dyrt software og er ikke så meget tekstbaseret, så dublicate content tænker vi ikke så meget på... Tænkte om han kunne bevise at jeg har kopieret det.

- Jeg har lånt firmaet en masse penge og vi har aftalt at jeg streger gælden hvis jeg får lov at gå fri fra firmaet og kopiere hjemmesiden til min egen url. dvs mit lån for rettighederne til at kopiere hjemmesiden. Er det en holdbar aftale. 

Vi regner med at lukke selskabet da han ikke kan overskue at køre den alene.

Håber i kan hjælpe mig

gratis managerspil, med præmier, baseret på virkelige sportsbegivenheder på Win14me.com

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 156
Fra  Schlebaum.dk Skrevet kl. 12:43

Få alt på skrift - lettere at bevise senere for dig.

Hvis I har firmaet sammen, har I vel også hjemmesiden sammen? Hvis han alligevel vil lukke firmaet, var det så ikke en ide at finde ud af at få ham ud af firmaet, mod at du over tager hjemmesiden og han ikke har flere forpligtelser over for gæld osv?

Tilmeldt 12. Sep 12
Skrevet kl. 12:55

Jo vi har også hjemmesiden sammen. Men der er vel noget med rettigheder osv? eller det tæller måske ikke vedrørende hjemmmesider

jeg vil gerne undgå at skulle lave regnkskab og hvad der ellers fører med at have et selskab. Vil bare gerne eje det personligt, så der ikke er så meget administration. Der er ikke den store indtægt de første par år, så bliver ikke det store problem med skat tror jeg

gratis managerspil, med præmier, baseret på virkelige sportsbegivenheder på Win14me.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13

multijuice:
- Jeg har lånt firmaet en masse penge og vi har aftalt at jeg streger gælden hvis jeg får lov at gå fri fra firmaet og kopiere hjemmesiden til min egen url. dvs mit lån for rettighederne til at kopiere hjemmesiden. Er det en holdbar aftale.

Få ham til at sælge dig hjemmesiden/systemet på en faktura, enten for det skyldige beløb (accepterer han sikker ikke) eller 1 kr. mod gælden streges.

Med fakturaen i hånden ejer du hjemmesiden/systemet.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For det første skal du lige være sikker på, at du ikke er ved at skyde gråspurve med kanoner.
Du nævner "dyr software" og "en masse penge".
For nogen er et program til 500 kr. lig med "dyr software", mens andre skal runde enten 10.000 eller 100.000 kr., før de betragter det som dyrt.
Det samme gælder "en masse penge". Den løsning I vælger, skal selvfølgelig være afbalanceret i forhold til de penge, der er involveret. 

Derudover skal du være opmærksom på nogle ting:

1. Hvis den software, I har købt er købt på licens, er det ikke sikkert, at du har ret til blot at kopiere koden. Tjek de aftaler, der er lavet i forbindelse med købet. Der kan også gælde særlige aftaler, hvis I har fået udviklet software. Tjek rettighederne, før du begynder at kopiere. 

2. Hvis I har et selskab i fællesskab, er det simpleste, at du blot køber ham ud. Få en revisor til at hjælpe, og lad revisoren vurdere, om det er nødvendigt at inddrage en advokat.

3. 

multijuice:
Tænkte om han kunne bevise at jeg har kopieret det.
Det bør du formode, at han kan. Drop alle tanker om at tyveri kan være i orden, hvis det ikke bliver opdaget.

4. Hvis du betaler med de penge, du har lånt jeres fælles firma, skal der laves nogle mellemregninger med moms og skat - her ville jeg også få en revisor med på banen (med mindre det altså kun drejer sig om en hundrelap). Det kan jo blive alvorligt for jer begge, hvis I ved en fejl er kommet til at unddrage jer noget skat eller moms på ulovolig vis.

5. Få tingene på skrift. Det andet er noget rod. I skal gerne fortsat kunne være venner, når du har overtaget firmaet, så se at få afsluttet alle konflikter og pengesager på en ordenligt måde. Ellers risikerer I, at jeres venskab skal bære præg af, at I ikke fik ryddet ordentligt op i jeres bøvl.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 12. Sep 12
Skrevet kl. 14:27

Softwaren har kostet omkring 100.000. Mit lån til selskabet er 17.000. Lånet er måske ikke vanvittig stort. Vi har fået udviklet hjemmesiden og softwaren hos nogle kompetente danskere. Det er købt og betalt af vores firma.

Skal forstå dig ret hans. Hvis jeg køber softwaren for min gæld på 17.000, skal der så betales moms/skat ? kan jeg ikke helt forstå. Firmaet kan vel bare sige at værdien af rettighederne til mig er 17.000, hvilket så går lige op.

En anden ting. Hvordan tjekker man rettighederne før vi kopiere? vi har ikke patent på det ellerbetalt for noget copyright

Tak på forhånd.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47

Når firmaet fakturerer dig, skal det svarer moms og skat af fakturen på normal vis, men hvis der er underskud i firmaet modregnes det jo bare underskuddet.

Til gengæld vil et stykke software til 100.000 kr. formentlig være repræsenteret med en værdi i firmaet, da dette ikke kan straksafskrives ved anskaffelse. Her er det vigtigt at i får gjort tingene rigtigt. Især hvis der er kreditorer.

-----

Hvis reglerne ikke har ændret sig siden jeg sidst lukkede et Aps, kan anpartshavere fradrage evt. underskud i fremtidige anparts-/aktieindkomster.

Hvis det er I/S kan i fradrage et underskud i jeres personlige indkomst.

-----

Kort sagt: Det kan godt betale sig for jer at købe en par revisortimer, og få afviklet firmaet og overført software til dig, på den mest fordelagtige måde for begge parter.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:36

multijuice:
Skal forstå dig ret hans. Hvis jeg køber softwaren for min gæld på 17.000, skal der så betales moms/skat ? kan jeg ikke helt forstå. Firmaet kan vel bare sige at værdien af rettighederne til mig er 17.000, hvilket så går lige op.

Jeg hyrer altid folk til at tælle penge for mig, fordi jeg ikke orker at have forstand på det selv. Med pengesager i den størrelsesorden, som du regner i her, vil en flok revisortimer helt klart være givet godt ud.
Men hvis du som enkeltmandsvirksomhed køber en aktivitet i et selskab for 17.000 kr., så vil de 17.000 kr. jo blive en indtægt i selskabet og en udgift i din enkeltmandsvirksomhed. Der er vist nok nogle særlige regler for moms og handel med aktiviteter - men de 17.000 kr. vil under alle omstændigheder påvirke selskabets regnskab positivt. 

multijuice:
En anden ting. Hvordan tjekker man rettighederne før vi kopiere? vi har ikke patent på det ellerbetalt for noget copyright

Det bør fremgå af jeres aftale med softwareudviklerne, hvordan I må bruge det udviklede. Hvis det ikke fremgår, er det en lidt kludret sag, fordi udvikleren som udgangspunkt har ophavsretten til koden. Hvis det ikke fremgår af det oprindelige tilbud, kontrakter eller jeres korespondance i forbindelse med udviklingen, bør du få det afklaret med udvikleren, før du går i gang med at aftale kopiering med din makker. Jeg ville i sådan et tilfælde sende en mail til udvikleren, hvor jeg skriver, at jeg lige vil sikre mig, at det hænger sådan og sådan sammen, og hvor jeg beder ham bekræfte dette. Jeg ville formulere mailen på en måde, så udvikleren ikke lugter penge, men måske i stedet får fært af en mulighed for at bevare en god kunderelation, hvis man er lidt fleksibel. Men det er en delikat sag - især, hvis han er på røven og læser med her.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)