Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad skal en designer have for at designe/tegne en kollektion smykker for et firma???

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jul 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et spørgsmål vedrørende hvordan det foregår og hvad er reglerne derude når et firma vil have en tilfældig person til at komme med nogle ideer til smykkedesigns og lave en kollektion på eks. 15 designs på øreringe, halskæder osv. i form af tegninger.

Firmaet vil så bruge designet til at få det produceret i udlandet.

Får personen en kontant afregning, hvis ja, hvor meget er en rimelig afregning??? 

eller kan personen vælge at få et par procent pr. solgt vare?? Hvis personen vælger at få procenter pr. solgt vare, hvor mange procent er rimelig at kræve???

Hvis designet er en vinterkollektion men det sælger så godt at firmaet vælger at sælge ud af samme kollektion i flere sæsoner fortsætter man så som designer med at få procenter, selvom salget og succesen fortsætter i flere år samtidig med at man selvfølgelig også får lavet nye varer??? Eller er det kun pr. sæson man kan få procenter pr. solgt var???

Hvordan kan man vide hvor mange smykker der bliver solgt og at man ikke bliver snydt???

Håber i kan se hvor jeg vil hen med mine spørgsmål og hvis der er nogen derude der ved hvor jeg skal henvende mig for at få yderliger svar vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:36

Hej du!

Du kan forlange licens betaling dvs. at du får x-antal procenter pr. solgt produkt -dette hører under immateriel loven rent juridisk og kan være svært at værdisætte men det er en anden snak.. Du kan forlange (efter min mening) mellem 2,5 - 5% alt efter hvor mange produkter og hvor længe de sælges. Licensbetaling bør fortsætte så længe produkteren produceres. Få en kontrakt hvor det fremgår du har lov til indsigt i regnskaberne, så er det ret nemt.. Udbetalingen af din licens kan du evt. foreslå at få på månedsbasis, eller årsbasis - og du kan evt. også få et forskud hvis det er den lille procentsats du får forhandlet dig frem til - på et rimeligt beløb der så fratrækkes din licens når salget begynder at strømme ind.

En anden mulighed er at sælge dine designs stk vis, hvilket de aller fleste firmaer vil foretrække med mindre dine designs grænser til opfindelser.. Stk priser sætter du da selv. Hvis du bugner af ideer og der er masser af arbejde at hente i fremtiden kan du blot tage en pæn timeløn - eller en klækkelig sum.. Det bestemmer du helt selv..

Held og lykke på vejen og kærlig hilsen fra

Maria/Justice

Designer

Tilmeldt 21. Jul 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:07

Hej Maria

Mange tak for et hurtigt svar.

Svarene kunne jeg godt bruge.

Hvad hvis firmaet uheldigvis ikke vil udbetale pengene, hvor kan man så gå hen for at få det problemet løst og pengene udbetalt? Jeg savner bare at vide hvem man skal gå til og om der er en instans man er tilknyttet til og som tager sig af disse sager??

For som sagt i starten er alle glade, men der kan opstå problemer og derfor disse spørgsmål.

Mnage hilsner netl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Hej Netl

Jeg ved sørme ikke hvor du kan få dine garantier.. En kontrakt er vel det dig sikrer dig bedst forudsat der er penge i virksomheden skulle det komme til en tvist.. En kontrakt og en advokat i baghånden.. Men vær ikke bange, det er så meget sjovere og befriende at gøre det hele med glæde og tillid og så komme ud med dine flotte designs - og så måske lidt forskud ind på kontoen evt. - skulle der så smutte noget fortjeneste i svinget har du jo så nogele lækre referencer i andre jobsammenhænge, og forhåbentligt en masse flere designs på vej..

Jeg ønsker dig i al fald held og lykke til.. Og husk så at den der har forfattet kontrakten har ansvaret til den andens fordel (det hedder et eller andet på juridisk) så kom med dine forslag til en kontrakt, men lad om muligt dem skrive den..

Mkh. Maria/Justice

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)