I følge SEOMOZ har vi et stort Duplicate Content problem, genereres der nye URL'er specifik til filtreringen.
Vi er ikke ramt af DC i søgemaskinerne endnu, men frygter snart at vi bliver straffet. Jeg har snakket med vores udviklere og de mener at problemet skulle være afhjulpet.
Det kunne også godt tyde på at det skulle være afhjulpet med et canonical tag, se i kildekoden:
Nu har jeg ikke prøvet SEOmoz såå meget, men hvis det er som andre programmer, så handler det om at Cannical tag kun er et HINT til google. Det er ikke sikkert Google vælger at bruge det, (af visse andre grunde)..
Noget som du bare skal vælge og overse, men bare sørge for at et cannoical tag er der!
Canonical-tag er det korrekte middel mod den type duplicate content.
Så ja, problemet er afhjulpet.
Canonical URL er ikke nogen garanti for at der ikke kommer dublicated content. Det er det jeg vil kalde et vejledende "tag", for det er ikke altid Google retter sig efter det.
Det bedste det kan gøres i tilfældet omkring filtrer er at filteret startes med hashtag. Alt efter et hashtag bliver nemlig ikke indekseret og det er dermed en langt mere sikker løsning end canonical URL.
Med hashtag kunne en URL se ud som f.eks. domæne.dk/bluser/#sort-by-color&size=small
Så URL-rewrite med hashtag er næsten altid den bedste løsning i tilfældet med filtrer.
I øvrigt skal det siges at alt efter CMS og opbygning kan hashtag-løsningen være tidskrævende og besværligt at implementere, og der kan canonicalURL være en billigere acceptabel løsning.