På en vores shops har vi de seneste måneder kørt en række tests omkring vores rabatsystem. Vi har tilbudt kunderne rabat på hele deres køb hvis de købte over et hvis beløb. Rabatten blev automatisk fratrukket deres kurv.
Vores tese var at det ville få kunderne til at købe lidt mere og dermed øge cart size. En meget logisk tese at rabat vil få flere kunder til at købe og højere cartsize.
Nu har vi så af to omgange testet det, og her kommer det overraskende.
Vi konverterer med 95% signifikans 10% bedre ved ikke at give rabat, og vores cart size er cirka 15% større ved ikke at give rabatten. Nok ikke et resultat der var mange der ville have gættet på.
Cart size kan selvfølgelig være forklaret af rabatten, men ikke 15%, så der er helt klart en påvirkning her. I forhold til konverteringen må min tese være at vi mister nogle carts ganske simpelt fordi de føler sig snydt for et rabatniveau højere, og ikke køber hos os.
Andre der har bedre bud på hvorfor rabat skader konverteringen?
Det var også mit gæt... Men stadig en sjov tanke, der går lidt mod normal logik. Jeg kan fortælle at vi bruger et ikke uanseeligt beløb på denne rabat og derfor gerne vil fjerne den... :-)
Hvis jeg er i en webshop hvor der er et felt til indtast rabatkode, så føler jeg mig snydt da udvalgte kunder kan købe billigere end mig. Derfor handler jeg ikke det sted.
Ulven @ Hvis jeg er i en webshop hvor der er et felt til indtast rabatkode, så føler jeg mig snydt da udvalgte kunder kan købe billigere end mig. Derfor handler jeg ikke det sted.
God pointe ! Derfor er det en god ide at kalde det noget andet - f.eks Bestillingskode...
Tror mange ser 'rabat' som, hey - hvis de kan give 20% rabat på alle deres ting, så er der med stor sikkerhed chance for at firma'et kunne sælge 20% billigere, men jeg ved det ikke, det er ihvertfald det jeg tror :)
PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.