Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger råd om normen ved partnerskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skal i starten af næste uge til møde med et udviklingsfirma, for at diskutere pros and cons ved min ide og mulighederne fremadrettet.

Uanset hvad, så har jeg brug for at have en udvikler eller flere bag mig, men uden investeringer har jeg ikke kapital til at aflønne dem og derfor må muligheden for andel i firmaet være vejen frem. Jeg er dog i tvivl om hvad normen er mht. opdeling af ejerskab.

Jeg mener jeg som udgangspunkt altid skal have størstedelen af ejerskabet, da det er min ide, men hvad er en fair procentdel for et udviklingsfirma, der står for mere eller mindre alt i starten? Jeg selv vil stå for det jeg nu kan og dette indebærer markedsføring (som jeg studerer pt.) og daglig drift. Jeg kender ikke til andre områder pt. der bør besættes.

Jeg er derudover også lidt i tvivl om et udviklingsfirma rolle efter firmaet er oppe og køre..

/Piilgard

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 23:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Dennis

Der er ikke nogen gylden måde som man kan sige at det er "normal" praksis- næsten ALT spiller ind,

Mit råd som jeg syntes du skal overveje først er?

1: hvor meget arbejde, tider, kr. har du brugt på ideen til den er på det stadie som den er nu.

2:hvor unik er ideen - hvis det er noget som ingen andre har lavet før, og milliarder af mennesker kan bruge den, eller du kan gøre det på en ny måde giver det en ekstra bonus til din side, er det, blot en klon af en forretning du vil lave som andre har lavet, f. eks en web-shop, så er en ide faktisk ikke noget værd som du kan kreditere dig selv for, heller ikke hvis den er så enkle at de kan lave produktet uden noget problem selv uden at du har andet at byde ind med.

3: har du mulighed for at patentere den - ekstra bonus til dig!

4: hvilken risiko er der og hvem eller hvor mange af jer bære denne del.

5: hvem kommer til at skulle bruge mest tid i opstart til at få projektet oppe at køre Dig eller udvikler - hvis udvikleren er den der arbejder flest timer og i er 2, er det svært som udgangs punkt at sige du skal have mest! (så frem ideen ikke er helt unik, eller du tilbyder noget mere, beskrevet herunder).

6: hvor vigtig er du for projektet nu og her og i fremtiden, er du en person der i firmaet er/bliver uundværlig eller vil du kunne undværes (det kan være viden, aftaler, eller du bare kan noget ingen andre kan), hvis ikke firmaet kan køre uden dig - så har du et par plusser.

7: hvor stort er udviklings tiden, tager det en dag eller 1 år at lave færdigt.(hvor meget satser udvikler reelt i tid)

8: er udvikler med hele vejen eller er han kun med til projektet skal søsættes.

9:er udvikleren garantere en fast % del selv om der kommer flere ejere, investorer ind eller bliver han udvandet af sin andel.

10: er udvikleren den HELT rigtige og eneste ene, skal der flere ind over.(husk heller giver for mange % til den rette frem til få % til en der ikke duer)

11: overvej mulighederne for din ide, altså hvor stor den kan blive (måske)- det er jo sjovere at eje 10 % af Google en 90 % af et firma der kun kan sælge 1 kr. slik poser i lokalt samfund i begrænset mængde.

som udgangspunkt ville jeg sige hvis der var 2, så ville jeg starte med at sig 50/50 derefter tage for og imod og dele lidt % frem og tilbage i puljen.

Altså tog du og skrev alt det ned som du mente var en fordel som din partner skulle værdsætte, sæt 1-2-3 % på hver eneste ting, afhængig af hvor positiv bærende du mente hver enkelt var, og derefter bide % fra % til kagen indtil du ikke havde flere argumenter, modsat smed % tilbage hvis han i periode arbejde lidt mere eller ydet andre fordele, altså - lad vær at overdrive dine % til egen fordel, det kan skræmme en seriøs forhandling, lad endelig udvikler du handler med vide hvilken punkter du har lagt til grund for dig og ham - åbenhed giver nogle gange forståelse i argumenter.

find lidt ud af hvad udvikleren forventer før du begynder at spille ud- hvis han starter med 40 % er der jo ingen ide i at du er oppe på 50 %, modsat vil du så også vide det vil svært at få ham ned på 10 % hvis ikke du VIRKLIG har argumenter i orden - og han tror på dem!

Hvis han er et MUST at få ind for at få projektet i luften - ja så er han vigtig at få aftale med uanset hvad, og så må man tage hvad man selv kan få og være tilfreds med det - det er bedre at have 25 % af en succes end 100 % af ingenting.

Der er sindssyg meget der spiller ind, også hvor tændt han er på ideen og dig som den der skal skaffe ham værdi af sine % og ser muligheder - den ene udvikler vil måske være tilfreds med 10 %, hvor den næste mener han er 99 % værd- det er ren afvejning hvornår begge parter føler sig tilfreds - når dette er sket har du ramt det HELT RIGTIGE.

Det vigtigste du skal huske på at udvikler eller du  ikke har noget ud af 30- 40-50-60% eller andet, hvis ikke der kommer penge i firmaet på den ene eller anden måde - det er vigtigt at du fortæller udvikler om  den plan du har, du skal sandsynliggøre over for ham at du kan skabe værdi af hans investering/lodseddel. med god sandsynlighed og plan, kan han måske gå lidt % ned end hvis risiko virker for stor.

Håber det gav mening – det er sådan jeg arbejder, men det er jo ikke ensbetydende at den er rigtig for andre!

Held og lykke

Bo Schønemann

Tilmeldt 14. Mar 13
Indlæg ialt: 18
Fra  www.nikand.com Skrevet kl. 02:34
Følger lige med her...
Rigtig brugbare pointers Bo, helt sikkert noget man kan bruge.
Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 10:58

Hej Bo,

Tak for et fantastisk svar!

Hvis jeg ser nøgternt på det, så behøver udvikleren i princippet ikke min hjælp til at lave dette projekt - det er jo i princippet dem, der kan alt det tekniske mht hjemmeside og app. Dog vil jeg mene at min passion for projektet har en del at sige, samt at jeg er uddannet indenfor marketing og advertising.

Jeg ser på det når jeg har snakket med dem mandag - der bliver jeg nok klogere. Tak igen!

/Piilgard

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)