Kære netværk! Jeg starter enkeltmandsvirksomhed primo maj indenfor IT-verdenen, hvor jeg skal være konsulent for en række kunder. Jeg forventer at kunne omsætte 65.000,- dkk/mnd. Virksomheden bliver drevet hjemmefra og jeg går ind i virksomhedsordningen. Mine driftsudgifter er ca. 2.000,- dkk/mnd for internet, mobil-abonnement, fortæring mm. Jeg forventer at køre 25.000 km om året i firma-regi. Jeg skal jo trække noget løn ud til mig selv. Og der kommer så udfordringen. For hvor meget kan jeg trække ud (efter skat)? Hvor meget skal jeg sætte til side til SKAT? Og hvordan medtager jeg mine private fradrag for renteudgifter i boligen mm? Slutteligt skal jeg også udbetale KM penge til mig selv. Hvordan laver det samlede regnestykke med udgangspunkt i de 65.000? mvh |
Tag fat i en revisor, for VSO er ikke så helt ligetil, og der er også forhold omkring KM penge, fradrag for renteudgifter (måske kaptialafkastmetoden) og meget andet + skat af fri telefon (og ikke helt med på hvad du skal ha til fortæring men det må være under 24 timers rejser).
Hvis du udgik fra, at du havde 50.000 i overskud, og ville hæve det hele (hvorfor så VSO) så ville skatten ligne 22.000 alt andet lig men du har jo private renter - så fat i en revisor og få det sat rigtigt op fra starten, besluttet endeligt om virksomhedsform og lagt tingene i rammer
held og lykke med det
vh