Hej. Jeg har lige startet en lille enkeltmandsvirksomhed, mere konkret en event-baseret virksomhed. Vi har lige haft vores første arrangement og jeg sidder nu og er igang med at kigge lidt på regnskabet og ikke mindst lønningerne. Vi var ude ved nogle private og hjælpe til til deres fest og jeg havde to ansatte med. Vi regner med at få flere arrangementer fremadrettet og jeg regner med, at de samme to hjælpere skal hjælpe mere til fremover. Derudover skal det lige nævnes, at ingen af vores arrangementer er ens og at de ligger på helt forskellige datoer. Mine spørgsmål er så, hvordan skal de to der hjalp mig, og kommer til at hjælpe mig fremover, aflønnes? Og derudover, hvordan ser mit regnskab ud, et eksempel: Vi er ude ved et arrangement og tager 200 kr i timen for at hjælpe/person. Hvordan hænger det sammen med moms, skatter og feriepenge (skal jeg overhoved betale dem feriepenge)? Håber mit spørgsmål er "klart" nok, ellers uddyber jeg gerne! På forhånd tak! |
Du må aftale en løn med dem, og det kunne være alt fra 100 til det du vil ofre men med 200 kr ind er det jo ikke voldsomt
Du bør give det som løn med a skattetræk for at være uden risiko og tilmeld dig danløn eller brug skats e indkomst. Der skal afregnes feireløn som er let i danløn
Moms har du vel på regningen til kunden og du fører regnskab og opgiver overskud til skat
Vh