Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indreg. bil på gule plader - benyttelse i enkeltmandsvirk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har lært utrolig meget ved at læse i disse fora i forhold til driften af min egen enkeltmandsvirksomhed. Det har gjort revisorregningen lidt mindre.

Imidlertid har jeg et spørgsmål, som jeg ikke har været i stand til at finde svaret på igennem Amino eller SKAT.dk

Først et par facts: 

- Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed

- Jeg er afhængig af en bil i min virksomhed

- Bilen er 5 år gammel og pt. indreg. på gule plader (udelukkende til privat benyttelse) og som følge deraf betales strafafgift for privat brug - dvs. 50xx kr. årligt

- Bilen er indregistreret privat i mit navn

- I takt med etableringen af min enkeltmandsvirksomhed benyttes bilen nu stort set kun til erhverv, men der køres enkelte private ærinder

Pt. indgår bilen i virksomheden ved at jeg udbetaler kilometergodtgørelse for brug af privat bil i virksomheden, dvs. jeg har fradrag i min resultatopgørelse svarende til antal kørte km x statens takster (kører under 20.000 km årligt).

Vil det på ovenstående grundlag kunne lade sig gøre for mig at opnå en halvering af misundelsesafgiften?

Mvh

holberg19

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du skal have bilen omregistreret til blandet benyttelse. Du må ikke have den indregistreret som 100 procent erhvervsmæssig når du også anvender den til privat kørsel.

Skattemæssigt kan du fortsætte som nu med kørselsfradrag som nu. Er du opmærksom på at du momsmæssigt kan fratrække moms på alle driftsomkostninger (brændstof, vedligehold mv) også selvom du bruger bilen til privat kørsel. Betingelse at du har årlig momspligtig på mindst 50.000 og at den har en totalvægt under 3 ton.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsfabrikanten:
Ja, du skal have bilen omregistreret til blandet benyttelse. Du må ikke have den indregistreret som 100 procent erhvervsmæssig når du også anvender den til privat kørsel.

Super. Tak for dit svar.

Regnskabsfabrikanten:
Skattemæssigt kan du fortsætte som nu med kørselsfradrag som nu. Er du opmærksom på at du momsmæssigt kan fratrække moms på alle driftsomkostninger (brændstof, vedligehold mv) også selvom du bruger bilen til privat kørsel. Betingelse at du har årlig momspligtig på mindst 50.000 og at den har en totalvægt under 3 ton.

Virksomheden er registreret med eget CVR nummer så oms >50.000 kr. Jeg var ikke klar over det du nævner i forhold til momsen af de driftsomkostninger, der knytter sig til benyttelse af bilen i virksomhedsøjemed. Jeg var egentlig af den opfattelse, at kørselsfradraget er tænkt som dækning af brændstof og vedligehold (samt afskrivning) på bilen?

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også korrekt forstået skattemæssigt. Momsmæssigt er der fuld fradrag. Momsregistreret og skatteregler afviger på flere områder fra hinanden :-). Du kan evt se skm2007.878.skat, hvoraf det fremgår at du momsmæssigt kan fratrække det hele som jeg beskriver uanset skattemæssig metode :-)

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

SUPER. Mange tak for den fine vejledning.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)