Hej jeg ved ikke om det spørgsmål er ufatteligt åbentlyst men jeg ville alligevel spørge bare for en sikkerheds skyld :)
Jeg vil prøve at markedsføre min webshop via en af mine venners youtube brugere hvor han har en nogenlunde stor mængde abonnenter og han vil for et mindre beløb lave en video om min webshop og linke i descriptionen er dette lovligt?
Du skal dog være opmærksom på markedsføringsloven.
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Det vil sige at din ven tydeligt skal gøre opmærksom på at han er blevet betalt for at fortælle brugerne om din webshop. Du kan læse mere her: http://www.buildingblogs.dk/blogger-kend-din-markedsforingslov-reklame-sponsorerede-indlaeg-og-gaver/
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Så hvis han siger i starten af videoen at han har fået de her iphone covers gratis (dvs giver ham ikke penge) så kan kunne lave et review på dem er det ikke et problem? :)
Så hvis han siger i starten af videoen at han har fået de her iphone covers gratis (dvs giver ham ikke penge) så kan kunne lave et review på dem er det ikke et problem? :)
Nej, det er der ikke noget problem i.
Det er meget populært blandt folk på Youtube, som har mange abonnementer.
De får tilsendt nogle gratis ting, som de så laver reviews af, og hvor der så er beskrevet i videoen eller i beskrivelsen, at produktet er fra XXXXX og kan købes på den og den hjemmeside.