Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar betalt og fradrag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg arbejder som freelance webdesigner og bliver honorar betalt indtil jeg har modtaget over 50.000 kr hvor jeg så skal momsregistreres.
Lovligt set så har jeg et fradrag på alle mine udgifter i forbindelse med mit honorar arbejde.
Mit spørgsmål er: hvis jeg køber Illustrator for 2000kr til et projekt hvor jeg bliver betalt 10.000kr. Hvor mange af de 2000kr kan jeg så trække fra? Alle 2000kr eller kun en procentdel?
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:26

Hej Mika,

Du kan trække alle 2.000 kr. fra :)

Held og lykke med det :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Viborg
Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 17:30

Super, tak skal du have :-)

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 17:33

Hej. Du skal være opmærksom på at grænsen på 50.000 kr. er på løbende 12 måneder og ikke pr. år

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

ja alle udgifter som er nødvendige for indtægten og ikke privat kan du trække fra. Dog kan du ikke få samlet underskud.

Husk som Rodein skrev, at det er 50 t per 12 lbd måneder OG at du kan ikke først ha 49.999 på 10 måneder, og så registrere og køre videre, for alt du havde ingen registrering, inden for 12 samlede måneder tæller, og så får du moms på de første 49.999 + en bod af samme størrelse - så registrer i tide.http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Du skal dog skelne mellem egentlig honorarløn og f.eks freelance - google lidt rundt efter det - for man kan godt ha honorar over 50.000 kr - HVIS det er egentligt honorar som af udbetaler indberettes til skat som honorar - læs evt her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  om problematiken lønmodtager, honorar eller selvstændig. Bemærk der er underlink i det til skat og DFI som forklarer godt

Begrebet honorar skal man være omhyggelig med og det skal indberettes, men ex bestyrelseshonorar er ikke honorar men regnes idag af skat som A-indkomst (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112711) og omvendt, du virker til at ha udgifter til materialer, og er nok mere selvstændig - og dermed hører under 50 t grænsen som gæt, selv om du skriver honorar.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 19:02

Hej John.
Tak skal du have!! Det vil jeg se nærmere på :-)

Mvh
Mika Kaltoft

Fra Viborg
Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 07:53

Hej John.
Tak for dit indlæg!

Jeg kan forstå at du har styr på reglerne mth til honorar betaling og fradrag, så derfor har jeg to yderligere spørgsmål til dig:

Ved du om fradraget gælder den samlede sum man er blevet betalt pr. år (løbende måneder) eller pr. projekt?

I skriver også at honorar betalingen ikke gælder over 1 år men løbende måneder, hvad betyder det i praksis?

Tusinde tak for din hjælp!
Mvh Mika Kaltoft

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

Det lyder som noget kan være misforstået. Hvad er det mon for et bradrag du taler om her? Hvis det er tidspunktet for momsregstrering, så taler vi ikke fradrag overhovedet. Der må du bare læse om PLIGT TIL MOMSREGISTRERING omhyggeligt. Det er skrevet i daglig sprog så bør være klart nok

Det har intet med fradrag at gøre men er blot at man ikke må omsætte for mere end 50.000 på 12 løbende måneder = måneder i træk - på kryds af kalenderår og det omfatter alle opgaver. Overskrider man så skal man betale moms af hele den del man ikke selv opkrævede moms for + bod på samme beløb

Når du taler honorar stadigt så er det ikke = selvstændig, og hvis du var honorarmodtager, ville du ikke se må momsproblemet - men igen må du læse om SELVSTÆNDIG ELLER HONORARMODTAGER for det er ikke et frit valg som jeg fornemmer du mener. Læs det underlink der er inde i bloggen til skat og se hvordan man ser forskel på de to former, hvor egentligt honorar ikke udløser momspligt men udløser indberetningspligt som bidragspligtig b-indkomst fra betaler og dig selv og hvor du måske tilmed i virkeligheden er a-skattepligtig ansat, men du ser forskellen i linket og kan umuligt få et facitliste svar i sådan en tråd, for der er mange ting der afgør om du er det ene eller andet.

Du kan også skrive og spørge skat.dk som indlogget under kommunikation - høre dem hvis du vil, så får du et råd, og du kan tilmed betale et lille beløb, og få bindende svar på, om du er selvstændig med evt momspligt, honorarmodtager, eller lønmodtager

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 11:39

Hej John.

Tak for dit svar, det vil jeg gå vider med :-)

Med Venlig Hilsen

Mika

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)