Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man give rabat til nogle nationaliteter og ikke andre?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:
Det hele afhænger vel af, hvordan denne 50% rabat formidles. For sælger firmaet kun i de nævnte lande, så må de godt nægte salg til kunder i andre lande...

Hvis jeg er i Tyskland kan butikken vel ikke nægte mig at købe en læskedrik fordi jeg bor i Danmark?

Enig... Men hvis de f.eks sælger dem online, så kan de godt nægte at sælge til danskere, hvis de ik "leverer" til landet...

Det fungerer sådan her:

1. Du køber en flaske Punica læskedrik i Tyskland.

2. Du klikker ind på Punicas hjemmeside og indtaster nummeret fra kapslen.

3. Du får adgang til at printe en rabatkupon ud.

På kuponen står der, at kuponen kun kan benyttes hvis du bor i Tyskland, Belgien, Frankrig, Østrig, Tjekkiet, Holland eller Polen og at du skal kunne bevise dette ved billetlugen i Legoland.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 06:36

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:
Det hele afhænger vel af, hvordan denne 50% rabat formidles. For sælger firmaet kun i de nævnte lande, så må de godt nægte salg til kunder i andre lande...

Hvis jeg er i Tyskland kan butikken vel ikke nægte mig at købe en læskedrik fordi jeg bor i Danmark?

Enig... Men hvis de f.eks sælger dem online, så kan de godt nægte at sælge til danskere, hvis de ik "leverer" til landet...

Det fungerer sådan her:

På kuponen står der, at kuponen kun kan benyttes hvis du bor i Tyskland, Belgien, Frankrig, Østrig, Tjekkiet, Holland eller Polen og at du skal kunne bevise dette ved billetlugen i Legoland.

Jeg er ret sikker på, at den metode er lovlig, dog uden at jeg vil ligge hovedet 100% på blokken. For produktet er købt i et land, og salget er afgrænset til disse lande. Derfor kan firmaet retfærdiggøre, at konkurrencer eller lignende ligeledes er afgrænset til disse lande...

Afgrænsningen sker ik efter hudfarve, religion, højde, køn eller andet, men den sker ud fra et land. Men det kunne være spændende at høre en advokat med speciale indenfor området, om det er tilladt, og hvis det er, hvorfor...

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:

Nicolaj Thomasen:

Fashion-Seller:

Det fungerer sådan her:

Jeg er ret sikker på, at den metode er lovlig, dog uden at jeg vil ligge hovedet 100% på blokken. For produktet er købt i et land, og salget er afgrænset til disse lande. Derfor kan firmaet retfærdiggøre, at konkurrencer eller lignende ligeledes er afgrænset til disse lande...

Afgrænsningen sker ik efter hudfarve, religion, højde, køn eller andet, men den sker ud fra et land. Men det kunne være spændende at høre en advokat med speciale indenfor området, om det er tilladt, og hvis det er, hvorfor...

Servicedirektivets artikel 20 (2):

"Medlemsstaterne påser, at de generelle betingelser for adgangen til en tjenesteydelse, som tjenesteyderen stiller til rådighed for offentligheden, ikke indeholder diskriminerende betingelser begrundet i tjenestemodtagerens nationalitet eller opholdssted, uden at dette dog berører muligheden for at anvende forskellige adgangsbetingelser, som er direkte begrundet i objektive kriterier."

Sidste sætning i præabmlens nr. 94 gør os en lille bitte smulere klogere på, hvordan artikel 20 (2) skal fortolkes:

"Forbuddet mod diskriminerende krav bør imidlertid ikke være til hinder for, at især prisfordele kan forbeholdes visse tjenestemodtagere, hvis dette er baseret på saglige og objektive kriterier."

Kun EU-Domstolen kan svare autoritativt på, om bopæl i Tyskland, Polen m.fl. er et sagligt kriterie i forhold til den praktiserede prisdiskrimination.

En prøvesag, hvor en person med bopæl i Danmark, beder Legoland om at få lov til at indløse sit tyske rabatbevis, kunne være interessant.

Mvh.

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:47

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Cool med en juridisk tilgang til problemstillingen!

Men er det forkert at antage, at det er lovligt, når mange firmaer i især DE benytter denne metode? Konkurrencer er f.eks også landebegrænset, men det er måske en helt anden boldgade?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)