Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er dette selvtægt ?

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Villumsen:

Hvis jeg nu er helt galt på den, hvorfor spekulerer du så i at der skal lægges ekstra beløb for service tjekket.

Vi snakker ikke rimelighed men rent jura

Så synes jeg du skulle prøve at læse lidt jura Kim.

Den konklusion du drager ud fra artiklen er helt forkert. Du læste det som om at Johnny, var i sin gode ret til at beholde vare. Det gav artiklen på ingen måde udtryk for. Dog kunne jeg efter at have læst artiklen se, at man muligvis kunne lave en snedig konstruktion med servicegebyret. Den konstruktion gjorde du ikke opmærksom på.

Kim jeg gav dig 1 stjerne, fordi du kom med et faktuelt helt forkert indlæg. Det retter jeg pænt, og gør opmærksom på noget du i bund og grund havde overset i artiklen, og så giver du 1 "hævn" stjerne. Den siger jeg da "mange tak" for, sikke saglig måde, at anvende stjernesystemet på.

/

Simon

Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 08:19

Hvis alt andet glipper, hvad kan der mon så ske hvis maskinen bliver væk under reparation/service ?

Hvis den maskine kunden har indleveret bliver væk, så skal han jo have en ny - men for at få en ny  skal han betale ?? Bare en tanke..

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 08:53

Jeg tror jeg ville prøve at se om jeg kunne tage pant i den indleverede vare. Man kan som kreditor få håndpant som betyder at du kan tilbageholde varen. Jeg ville nok trække servicen af varen indtil jeg kunne få afgjort om jeg kunne tage den som pant. Så er aktivet pludselig din sikkerhed for den gæld din kunde har hos dig bliver betalt og du kan lovligt tilbageholde det. Jeg er dog ikke jurist men jeg vil gætte på at du faktisk kunne få foden til at tage pant i dit produkt samt andre ting for at sikre at du fik dine penge.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 08:53
I dansk ret er selvtægt ikke ulovlig - der er kun straf for ulovlig selvtægt, selvom det meget sjældent er brugt.

Selvtægt er fx hvis man ser en indbrudstyv med dit fjernsyn på gaden og løber hen og flår det ud af hænderne på ham. Det er selvfølgelig lovligt. Det er derimod ulovligt, hvis du bryder ind i hans hus for at skaffe det tilbage.

I dit tilfælde har du gjort det helt rigtige, og du kan ikke straffes for selvtægt. Du kan beholde varen til det skyldige er betalt.

Der skal der være et rimeligt forhold mellem værdien af produktet og det skyldige beløb. Derudover kan kunden måske få produktet udleveret af retten, hvis det er af stor betydning for hans liv eller indtægt (fx en kørende sælgers bil eller en lam mans kørestol) :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Toprobot

Jeg lan læse mig til at produktet er solgt uden ejendomsforbehold og leveret, hvorefter

ejendomsretten er overgået til din køber.

Autoreparatører har en tilbageholdsret i fx en bil til reparation FOR REPARATIONSBELØBET

og du kan formentlig analogt støtte ret på denne praksis FOR VINTERSERVICEN.

Bøden for din ulovlige selvtægt vil nok blive behersket. 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:14
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Men selvom bøden vil være behersket så vil det vel blive noteret på straffeattesten med der tilhørende konsekvenser ?
Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 10:27

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Den konklusion du drager ud fra artiklen er helt forkert. Du læste det som om at Johnny, var i sin gode ret til at beholde vare. Det gav artiklen på ingen måde udtryk for. Dog kunne jeg efter at have læst artiklen se, at man muligvis kunne lave en snedig konstruktion med servicegebyret. Den konstruktion gjorde du ikke opmærksom på.

Jeg har læst jura (tilsyneladende mere end dig), hvis du også ser svaret i tråden fra en advokat, ser du at mit svar var korrekt.

Advokat Jacob Berner Rue:
Autoreparatører har en tilbageholdsret i fx en bil til reparation FOR REPARATIONSBELØBET

Jeg brugte stjernesystemet på samme måde som dig, ikke som hævn.

Kim

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:37

Nu er det jo ikke sikkert, temmelig sikkert usandsynligt at trådstarter (johnny) skal ud og søge job, som f.eks. inden for det offentlige. Wink

Og i den forbindelse kan have brug for en straffeattest.

Jo mon ikke du var heldig, ? at fjolset indlevere til nyt serviceeftersyn, hvor dum har man lov at være ?

Hvad gør man som maler ?

Holder den udleverede nøgle, som man fik da man gik i gang med arbejdet.

det hjælper ofte på betalingshastigheden af den sidste faktura, samtidig med at man har bevis på, at have været hos pågældende.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 11:03
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Ja, det sidste fjols er ikke født endnu...;)

Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 16:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Villumsen:

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Jeg har læst jura (tilsyneladende mere end dig), hvis du også ser svaret i tråden fra en advokat, ser du at mit svar var korrekt.

Advokat Jacob Berner Rue:

Jeg brugte stjernesystemet på samme måde som dig, ikke som hævn.

Kim

En uforbeholden undskyldning her fra Kim. Det viser sig at vi er 100 % enige, jeg har simpelthen, læst dit indlæg forkert. Det beklager jeg

Jeg har rettet din karakter til 5 stjerner Skype-Blush

/Simon

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)