Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog - 2 forskellige svar? Kan i hjælpe

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino'er.

Jeg går sammen med nogle andre selvstændige håndværkere og vi fører alle kørebog.

Vi er bare endt i den situation vores revisorer siger noget forskelligt.

Min makkers revisor siger at når man fører kørebog så er det nok at skrive ned hvilke adresser, kilometer m.m. man har kørt erhvervs og intet privat.

Han bruger dette excel ark: http://www.excel-regneark.dk/userfiles/file/different%20files/Koerebog.xls 

Min revisor siger at jeg skal skrive ned for både privat og erhvervskørsel og anbefaler at jeg køber en gps tracker så jeg kan fraskille det mere præcist.

Han mener også at skriftlige og ikke automatiske kørebøger er opfundet for at det er nemmere at fuske med kilometer satsen.

Dækker den kørebog jeg har linket til det krav som skattevæsnet ønsker?

-Grundet jeg skriver herinde er pga. man får et hurtigere svar og en nemmere måde at føre dialog på end når man skal kontakte skat. For man skal ind igennem deres system hvor jeg før har skrevet uden at få noget svar.

Derfor anbefaler de man ringer og der kan jeg ikke henvvise dem til linket som her.

Så jeg håber der er nogle kloge nogle herinde der har noget god viden indenfor området.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:23

Jeg er også meget i tvivl om de kørepenge. Jeg har brugt Bygma´s app, hvor jeg bare sættter gps til, og føre dem ud på hver projekt jeg har!

Jeg ved ikke om det er helt nok.. 

Jeg følger lige med på tråden.

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 08:24

hejsa

jeg har selv skrevet ned i en manuel kørebog sidste år, men det er rigtig at både privat og erhverv skal stå der, og et skal det på den måde at du skal skrive ud fra kilometer tælleren står på.

jeg har købt en tracker hos protraking til i år, og der kan jeg lave e udtræk og føre over på exel og skrive privat og erhverv

og så er det også nemt over for skat, at de kan se 100% hvor du kører hen, og der er ingen tvivls spørgsmål

thomas

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:38

Vi kan tage udgangspunkt i dette link til SKAT

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=206519&search=k%F8rebog*

Heraf fremgår følgende:

Krav til kørselsregnskab

Kravet til et kørselsregnskab ved brug af egen bil afviger ikke fra de krav, der gælder for firmabiler. Se afsnit C.A.5.14.1.1.

Hvis skatteyderen ønsker, at et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag i forbindelse med skatteansættelsen, skal der dagligt være ført en kørebog med angivelse af:

• hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
  • datoen for kørslen den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
  • bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.

Der kan stilles strenge krav til den umiddelbare forståelighed af de oplysninger, der skal danne grundlag for opgørelsen af fradrag for befordringsudgifter. I en konkret sag var kilometertællerens tal ikke noteret dagligt, kørselsruterne upræcist gengivet og skatteyders notater i kørebogen skete i form af egne forkortelser. Se TfS1999, 878 HRD.

Regnskabet med antallet af kørte km skal være ført sådan at det, der fremgår af kørebogen, stemmer med bilens kilometertæller. Se Skd.1975.31.

Hvis en kørebog viser et meget lavt antal km for den private kørsel, kan den eventuelt tilsidesættes. Dette var tilfældet i TfS1999, 965 HRD, hvor der forekom flere fejl i den talmæssige registrering af kørslen.

Mangler ved registreringerne af de kørte kilometer samt skatteydernes oplysninger om, at bilen i en periode er stillet til rådighed for andre, medfører at det påhviler skatteyderne at sandsynliggøre, at en varevogn ikke er anvendt til privat kørsel. Se SKM2006.537.ØLR.

Fordelingen mellem privat- og erhvervskørsel foretages med udgangspunkt i LL § 9 B.

En elektronisk kørebog, der automatisk registrerer de kørte ruter via GPS, kan ikke altid erstatte en manuelt ført kørebog. Det er, fordi det er det individuelle kørselsregnskab, SKAT vurderer i forbindelse med ligningen. Det betyder, at det ikke er afgørende, om kørebogen udfærdiges på papir eller elektronisk; afgørende er alene om den opfylder de krav, der stilles til, at man kan lægge den til grund for ligningen. Det er her også som følge af ovennævnte betingelser et moment i vurderingen, om man er afskåret fra efterfølgende at rette i kørebogen, uden at det registreres, fordi SKAT i givet fald ikke kan kontrollere, om bogen er ført dagligt. Se SKM2007.417.SR.

Dette er den præcise anbefaling for en kørebog, men det afhænger derfra ofte meget, hvilken skatterevisor/skattemedarbejder der kontrollerer kørebogen, hvad der kan godkendes...

Derfor må konklusionen også være, at kørebogen skal føres efter de anførte regler, så vil den ikke kunne afvises af SKAT.

Tonny

Fra Hammerum
Tilmeldt 17. Jan 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Log Via Os Skrevet kl. 21:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)