Hej Aminoer, Jeg er ved at lave en modeblog og vil lave mange indlæg omkring mode inspiration, hvor det er alt afgørende med nogle spændende billeder. Må jeg godt bruge løs af div. produkter (tøj, tilbehør mm) hvis jeg bare nævner mærket? Må jeg bruge billeder af kendte personer fra nettet? Hvilke modebilleder må jeg bruge uden problemer - fra catwalks, div. sider? Eller skal man finde ud af hvem der er fotografen bag og spørge om lov hver gang man vil benytte et billed? Jeg ved også at man ikke bare må bruge løs af billeder fra Pinterest, men der er netop her jeg finder det meste inspiration. Er der nogen der kan hjælpe? Mvh Lundsen. |
Hej Lundsen
Det korte svar er at du som udgangspunkt må regne med at du ikke må "bruge løs" - af nogle af de billeder du finder på nettet.
Udgangspunktet er at billederne tilhører nogen - som måske har betalt for at få dem taget - eller selv har taget dem.
Regn med at det er såden det er - hvis ikke andet udtrykkeligt at angivet.
Du kan godt sammenligne det med en maleriudstilling; blot fordi malerierne hænger på en offentlig tilgængelig udstilling - er det jo ikke ensbetydende med at du kan tage dem med hjem - det samme udgangspunkt gælder for Internettet.
Så ja - regn altid med at du skal have lov - og måske betale noget for brugen.