Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke billeder må jeg bruge uden problemer på min modeblog?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er ved at lave en modeblog og vil lave mange indlæg omkring mode inspiration, hvor det er alt afgørende med nogle spændende billeder.

Må jeg godt bruge løs af div. produkter (tøj, tilbehør mm) hvis jeg bare nævner mærket?

Må jeg bruge billeder af kendte personer fra nettet?

Hvilke modebilleder må jeg bruge uden problemer - fra catwalks, div. sider?

Eller skal man finde ud af hvem der er fotografen bag og spørge om lov hver gang man vil benytte et billed? Jeg ved også at man ikke bare må bruge løs af billeder fra Pinterest, men der er netop her jeg finder det meste inspiration.

Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh Lundsen.

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 19:52

Hej Lundsen

Det korte svar er at du som udgangspunkt må regne med at du ikke må "bruge løs" - af nogle af de billeder du finder på nettet.
Udgangspunktet er at billederne tilhører nogen - som måske har betalt for at få dem taget - eller selv har taget dem.
Regn med at det er såden det er - hvis ikke andet udtrykkeligt at angivet.

Du kan godt sammenligne det med en maleriudstilling; blot fordi malerierne hænger på en offentlig tilgængelig udstilling - er det jo ikke ensbetydende med at du kan tage dem med hjem - det samme udgangspunkt gælder for Internettet.

Så ja - regn altid med at du skal have lov - og måske betale noget for brugen.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 20:08

hvis du ikke har ophavsretten til billederne må du ikke bruge dem uden tilladelse!

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:37

Hej, Tak for jeres svar. Så var det også som jeg troede desværre. Men jeg tror da nu godt at man må tage billeder af tøj produkter, hvis man bare skriver hvor man har det fra/mærket, da de fleste bloggere netop gør dette. Tror i ikke det er korrekt?

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 14:57

Jeg tror at de fleste bruger billederne og håber på at det ikke får en konsekvens for dem. Lidt ala... det er nemmere at bede om tilgivelse end at bede om tilladelse. Men, det er et rent gæt fra min side af.

Mvh Jens

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 15:29

Jeg tror du kan være ret sikker på at du IKKE må bruge tøjbilleder uden tilladelse - hvis du vil følge reglerne og ikke risikere at nogen kommer efter dig. Men prøv og spørg. Det kunne jo være at firmaet ser det som god PR og gerne vil lade dig bruge billederne.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)