Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal en rådgiver/vejleder forsikres - og hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Mit spørgsmål går på, at jeg overvejer at starte op som kostvejleder. Jeg er ved at have styr på lokaler, markedsføring og jeg registrerer CVR nummer i denne uge, men jeg kom til at tænke på - hvad gør man med forsikring?

Jeg er med på, at jeg skal have en forsikring, der dækker mit indbo osv, altså en ren "fysisk" forsikring. Men bør jeg ikke også have en rådgiver/vejleder forsikring? Jeg tænker mest i retning af, at fx. revisorer forsikrer sig mod fejl de begår (ikke i ond tro selvfølgelig!) som giver tab for deres kunder. I mit tilfælde kunne det fx. være en kostplan som gjorde, at en klient fik et allergisk anfald, fordi han ikke vidste (eller ikke oplyste) om en allergi, som så havde alvorlige konsekvenser. Så kunne jeg vel stå med et ansvar (og problem) og sagsøges for tab eller svie og smerte? Eller er det kun i USA folk kan sagsøge for den slags ting?

Jeg har snakket med TopDanmark, men de forsikrede umiddelbart kun byggererhvev (arkitekt, ingeniør osv) med rådgiverforsikringer, så de kunne ikke hjælpe mig.

Har I nogle erfaringer eller kendskab til hvad "man" gør i branchen og hvilke muligheder der er?

Tusind tak for jeres hjælp Smile

Mange hilsener fra Marianne

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 15:07

Med tanke på hvor mange mennesker der ikke har noget som helst begreb om at det de "kaster i ansigtet" har en indvirkning, positiv og negativ, på kroppen - men samme mennesker ganske udmærket ved at der er forskel på at hælde benzin og diesel på samme motor, ja så kan jeg ikke umiddelbart se nogen grund til du bør forsikre dig som kostvejleder.

Dels må jeg formode at kostvejledning generelt handler om de "gode" ting som man har brug for - og en allergisk reaktion herpå behøver ikke nødvendigvis hænge sammen med forkert rådgivning, men lige så meget et udtryk for at pågældende person skal rense ud i "den beskidte maskine".

Ligesåvel som det nok samtidig vil være svært at påvise årsagen til eks. et allergisk udbrud.

Forstår ganske udmærket du tænker tanken omkring forsikring - men kan ikke se du har brug for den - endsige behøver forsikre dig mod "fejlslagen rådgivning". Det er mad vil taler om...

MVH

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 09:05

Hej Lasse!

Jeg kan sagtens følge dig, og måske overreagerer jeg mht. farerne ved at konsultere/vejlede, men jeg har det sådan - better safe than sorry!

Konsekvenserne ved personlig rådgivning er jo netop personlige fremfor materielle, og derfor var jeg bekymret for, om man så kunne lægge store sagsanlæg op, hvis de netop tog personlig skade.

Jeg kender to vejledere, som ikke har forsikring, men det er bare fordi de aldrig har tænkt over det. Jeg er så bare ikke typen som undlader at købe det, bare fordi andre ikke har tænkt tanken... Tongue Tied

Er en advokat måske rette person at spørge, mht. vurdering af risiko og nødvendigheden af en forsikring? Jeg synes det er svært at komme igennem til forsikringsselskaberne. Har prøvet Codan i går, og de kunne heller ikke hjælpe Hmm

Mange hilsener fra Marianne 

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 09:24

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl - i det øjeblik du tager penge for at råde og vejlede, så skal du forsikre dig.

Om det skal være en decideret forsikring eller en klausul i kontrakten, når du påbegynder et rådgivningsforløb, det ved jeg ikke.

Vi har haft en sag, hvor vi rådgav en kunde, gratis og frivillig, og som frivillig forening, om isolering af hans hus. Kunden iværksatte kun en del af de ting, som vi rådgav om - og kunne så efterfølgende ikke forstå, at han ikke fik den lovede effekt.

Den sag endte i retten, og vi blev kendt erstatningspligtige, for de tiltag han havde lavet. Og foreningen gik konkurs.

Det svarer lidt til, at du rådgiver en kunde om kost og motion, for at kunden skal tabe sig, Kunden vælger så kun at ændre en del af sin kost, og dyrker ikke motion, og dermed taber kunden sig ikke, som du lovede. Du bliver erstatningspligtig.

Jeg vil slet ikke tænke på, hvad det kan komme til at koste dig, hvis en kunde misforstår dig, eller kun igangsætter en del af din rådgivning, og så ender med at lave skade på sig selv.

Umiddelbart har jeg svært ved at se, hvilken forsikring du lige skal tegne, så jeg vil nok tage en advokat med på råd - og få udarbejdet en konsulent/rådgivningskontrakt, for du slet og ret laver en fornuftig ansvarsfraskrivelse.

Nightfall

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 10:39

Hej Nightfall,

Yikes! det var netop sådan en historie jeg havde haft mareridt om. Det er selvfølgelig ærgeligt at høre, at det rent faktisk sker i dagens Danmark, men også godt at vide, at der ikke er nogen vej udenom. Jeg alliererer mig med en advokat inden jeg starter, og får styr på kontrakt (som jeg godt nok har lavet, men det kan sikkert gøres mere skudsikkert) og evt. forsikringsplaner.

Tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)