Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Kan du uddybe det ?. Og eventuelt give et eksempel.
Han kunne have skrevet et indlæg der lød nogenlunde sådan her:
"Hjælp min bank snyder mig?"
"Vi er 2 gutter, som har fået lukker for vores netbank, og banken vil ikke udlevere papirer på stiftet gæld. Er det rimeligt eller lovligt?
Jep så super enkelt kan det siges.
Svaret KUNNE så ha været: Du kan sagtens ha været ude for en dårlig behandling i banken, de har medabejderer som alle andre med gode og dårlige dage. I har givet kendt lånet, alt andet er umuligt, men sikkert grundet noget afdragsfrihed ikke koncentreret jer om det, før det nu står i vejen. Det lyder usandsynligt, at banken ud fra det lukker jeres netbank, der må andre grunde med. (bemærk at NemID og Nets også i øvrigt var nede idag uden det var den 15 hacker denne gang - måske var det en fejl?)
Vejen frem er: Kravl ned fra det høje C og find gerne en, - der kan tale samme sprog som banken, til at gå med der ned. En der også stiller krav til bankens reaktion, men som forstår hvad banken faktisk kræver og kan være med til at formidle en løsning - Der skal måske et helt nyt lån til, eller andet. Giver det ikke en god løsning, så prøv at skrifte bank. Det er, må jeg sige på forhånd, svært hvis man er ung, og kommer med en gæld og godt vil ha firmakonto. De små banker er de mest fleksible i en del fald, specielt hvis de selv har det svært - sådan er det desværre, og det betyder også at man kan ha andre vanskeligheder.
Først og fremmest - ro på, også selv om jeg sagtens forstår at 14 dage er for længe og at en muligvis lukket netbank er dramatisk - men du kommer kun frem ved at være løsningsorienteret, for banken sidder med den lange ende, og kan kræve lånet indfriet her og nu, hvis det er den løsning du fremprovokerer
Det er sikkert sådan at alle banker fra tid til anden er for langsomme og ufleksible og ikke får sat sig ind i en vanskelighed godt nok, så vent ikke, men se om ikke du kan finde en der går med derned og taler deres sprog, og ellers - prøv at se om du kan få fat i en anden rådgiver - men først når alt er udtømt med den første, for ingen er glade for, at man gå uden om dem og til chefen. Forklar stille og roligt hvad jeres problem er ved en lukket netbank og ha et overblik over, hvordan den overraskende gæld kan betales tilbage.
vh