Mener selv jeg har fået en super ide ;) og vil starte en virksomhed, men skal bruge nogle ansatte hvis det skal blive til noget, men aner intet om det.. Håber på lidt hjælp her, eller nogle links. Min ide skal være klar til jule tid, omkring 1 nov., men de ansatte jeg skal bruge, har jeg kun brug for i max 2 mrd.( 1/11 - 1/1 ) hvordan bære man sig af med det? ansættelse, løn, feriepenge osv osv...
Du giver dem en tidsbegrænset ansættelses kontrakt fra starten og kan google det. Du kan indberette skat og feriepenge via ex danløn eller E-indkomst, men du bliver nødt til at google lidt rundt, for en total anvisning kan vist ikke lige gives ud fra det
1. Folk der skal sælge en måned og kun være på provision er ikke lette at finde med mindre det er skolebørn. Måske kombination fast og provision, men for en måned synes jeg måske det er lidt søgt - igen ud fra jeg tror det er alm. voksne mennesker du skal bruge - fra andre jobs, dagpenge osv.
2. himmel dog - giv dem andel af firmaet for at være der en måned - nu hører alt da vel snart op herinde? Hold jer langt fra det, men den gætter jeg på I selv har fundet ud af trådstarter. Det med at give andele af en virksomhed er noget man gør under HELT andre omstændigheder end måske 3 midlertidigt ansatte en måned, Aber DOCH
Og så lige det der citat: "Hellere have 10% af en kæmpe succes, end 100% af en fiasko" Jesper Buch. - Det lyder ikke som om det er en ny opfindelse, må jeg prøve med HELLERE RIG OG LYKKELIG END FATTIG OG ULYKKELIG Jeg tror Citatet fra Jesper B må ha lidt mere sammenhæng end dette?
Eller find nogle der er cvr registrerede og som du kan hyre på konsulentvikår og betale pr time de arbejder.
hm - det er jo muligt, men det er ikke sådan at fordi folk er CVR registrerede, så må de bare lave lønmodtager arbejde i en måned uden a skat og bare fakturere - det har intet med CVR eller kontrakt at gøre men er regler for lønmodtager eller ikke
Det betyder ikke at man ikke kan indleje fra vikarbureau f.eks. som så har lønmodtagerne, men som beskrevet - brug for den en måned, lyder det som lønmodtager arbejde og betaler de som CVR eller freelance ikke deres skat, så skal trådstarter af med den + formentlig en bod HVIS skat opfatter dem som lønmodtagere
Ok, men det kommer vel an på hvad de skal lave og hvor mange timer?
absolut - men også på masser af andre ting. Du kan ikke sige, de skal kun arbejde 4 timer så de er ikke ansatte f.eks. Du kan læse denne og specielt også det underlinkder er i det til skat om emnet OG DFI linket også i bloggen - som er rigtigt god til forståelse af, at der skal en del til, for at folk ikke er ansatte i virkeligheden. link til: ANSAT ELLER SELVSTÆNDIG
Det jeg tænkte var at de ansatte skulle være provisions lønnet m. kørepenge, da de ansatte skal køre frem og tilbage fra forskellige kunder. De skal så kunne køre i deres egen bil. Da det kun er 1-2 mrd jeg skal bruge folk, tænke jeg om man kunne tage kontakt til jobcenter, da nok mange er ledig op til jul, eller unge studerende, ved ikke om der er andre regler for løn til studerende.
vær opmærksom på, at kun lønmodtagere kan modtage skattefri kørselsgodtgørelse. Ingen lønmodtager ansættelse MED udbetaling af løn, ingen skattefri kørselsgodtgørelse men det kan sagtens være fastløn + provision eller ren provision bare det fører til en egentlig lønudbetaling som kommer med kørselsgodtgørelsen
Du kan sagtens kontakte jobcenter og i princip er der ikke forskel på at ansætte studerende eller andre, og du skal jo med bilerne bruge nogen over 18 og vel med en vis evne så tal med jobcentret i god tid - jo længere ansættelse, jo lettere at få folk af den kanal - men du kan sagtens ansætte via jobcenter