Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Narret af stillingsudbyder - hvad stiller jeg op?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino'er,

Jeg er ret ny herinde, og derfor blev jeg selvfølgelig glad, da jeg for nogle uger siden fik svar på en stilling som skribent, jeg havde søgt på Amino Freelancer. Udbyderen bad mig kontakte ham på mail, hvilket jeg selvfølgelig gjorde. Han bad mig om at se nogle tekster, jeg havde skrevet, men da jeg ikke har rettigheder til mine tidligere tekster (har arbejdet som ghostwriter), foreslog jeg i stedet, at jeg kunne skrive en gratis testopgave, og så kunne han betale for fremtidige opgaver, hvis niveauet og kvaliteten var i orden.

Herefter gav han mig en testopgave på 5 tekster af 500 ord, hvilket jeg tænkte var lige i overkanten, men da det var meget simple tekster, valgte jeg alligevel at lave dem. Jeg fik hurtigt en positiv tilbagemelding, og han ville have mig til at lave 5 artikler til af samme størrelse. Da jeg spurgte til aflønning forklarede han, at det var en nystartet virksomhed, og at de derfor ikke kunne betale mig noget. I opslaget var det anslåede budget 200-2500 kr.

Jeg ved godt, at jeg har været naiv, og at det var dumt ikke at aftale løn m.v. på forhånd, men jeg føler mig altså snydt! Burde han ikke lade det fremgå af stillingsopslaget, at det var en ulønnet stilling?

Jeg vil selvfølgelig ikke lave flere opgaver for ham, men man skylder vel også andre godtroende folk, at give dem mulighed for at finde ud af dette inden, de lægger et stort arbejde i artikler, m.m.

Derfor er mit spørgsmål: Hvordan jeg skal forholde mig til det, og er det muligt at gå efter ham? 

På forhånd tusind tak for jeres svar!

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 15:27

Han har udnyttet din naivitet, men det endelige ansvar ligger hos dig selv, og nej, der er ikke noget at komme efter.

Glæd dig over, at det ikke var en større opgave, og kom videre. Der er ingen grund til, at du lader dig gå mere på af det end højst nødvendigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30
Du skal ind og rode i det civilretslige system hvilket ikke betaler sig. Jeg ville trods alt meddele amino support at en der byder på freelancer,når han godkender en, svarer at der ikke er til løn. Det er jo absolut ikke meningen med freelancer at det er gratis arbejde
Vh
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32

Tak for svaret, Jacob! Det var også lidt det, jeg regnede med at høre...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:34

Tak, John. Det vil jeg gøre :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

aphoeg:
Derfor er mit spørgsmål: Hvordan jeg skal forholde mig til det, og er det muligt at gå efter ham? 

Lad være med at spilde tid på at "gå efter ham".

Men skriv til ham, at da han ikke har betalt for teksterne (de seneste, som I ikke havde aftalt var gratis), har han selvfølgelig heller ikke ret til at bruge dem. Skriv, at hvis du opdager, at han bruger dem, vil du fakturere ham x kr. for teksterne plus y kr. for uretmæssig brug.

Nu står det klart, at du ejer teksterne. 
Herefter sørger du for selv at lægge teksterne på en artikeldatabase, hvor du kan henvise til dem.
Hvis din "kunde" (i gåseøjne, fordi kunder jo er nogen, der betaler for ydelser) så vælger at bruge artiklerne, har han risiko for at blive straffet for DC.

Men ja - du er blevet løbet i din ende - måske har du lært noget.

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49

Hej Hans,

Tak for svaret. Jeg nåede heldigvis ikke at lave de sidste 5 tekster -kun de første 5. Men ja, føler mig da lidt kørt rundt i manegen... Hmm Wink

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:54

aphoeg:
Jeg nåede heldigvis ikke at lave de sidste 5 tekster -kun de første 5.

Så har han da ikke narret dig.
Du har jo selv tilbudt ham at arbejde gratis for ham.

Hvis der ikke eksplicit er aftalt, hvordan han må bruge de tekster, du har afleveret til ham, så har du fortsat ophavsretten og kan nægte ham brugsretten. Han skulle jo bruge dem til at vurdere dig. Nen hvis I har aftalt, at du laver dem gratis for ham, og at han efterfølgende måtte bruge dem, så må du bare spise en kiks og komme videre med dit liv.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:55

I øvrigt kan du jo kaste en stjerne efter ham inde på Freelancer og fortælle om din oplevelse - det er der ikke noget galt i.

Venlig hilsen

Hans

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er utroligt så lavt nogle folk vil synke for at spare nogle håndører.

Men lad dig ikke slå ud - der er heldigvis endnu flere gode kunder derude :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)