Hej Amino'er, Jeg er ret ny herinde, og derfor blev jeg selvfølgelig glad, da jeg for nogle uger siden fik svar på en stilling som skribent, jeg havde søgt på Amino Freelancer. Udbyderen bad mig kontakte ham på mail, hvilket jeg selvfølgelig gjorde. Han bad mig om at se nogle tekster, jeg havde skrevet, men da jeg ikke har rettigheder til mine tidligere tekster (har arbejdet som ghostwriter), foreslog jeg i stedet, at jeg kunne skrive en gratis testopgave, og så kunne han betale for fremtidige opgaver, hvis niveauet og kvaliteten var i orden. Herefter gav han mig en testopgave på 5 tekster af 500 ord, hvilket jeg tænkte var lige i overkanten, men da det var meget simple tekster, valgte jeg alligevel at lave dem. Jeg fik hurtigt en positiv tilbagemelding, og han ville have mig til at lave 5 artikler til af samme størrelse. Da jeg spurgte til aflønning forklarede han, at det var en nystartet virksomhed, og at de derfor ikke kunne betale mig noget. I opslaget var det anslåede budget 200-2500 kr. Jeg ved godt, at jeg har været naiv, og at det var dumt ikke at aftale løn m.v. på forhånd, men jeg føler mig altså snydt! Burde han ikke lade det fremgå af stillingsopslaget, at det var en ulønnet stilling? Jeg vil selvfølgelig ikke lave flere opgaver for ham, men man skylder vel også andre godtroende folk, at give dem mulighed for at finde ud af dette inden, de lægger et stort arbejde i artikler, m.m. Derfor er mit spørgsmål: Hvordan jeg skal forholde mig til det, og er det muligt at gå efter ham? På forhånd tusind tak for jeres svar! |
Han har udnyttet din naivitet, men det endelige ansvar ligger hos dig selv, og nej, der er ikke noget at komme efter.
Glæd dig over, at det ikke var en større opgave, og kom videre. Der er ingen grund til, at du lader dig gå mere på af det end højst nødvendigt.