I forbindelse med etablering af virksomhed har jeg et par spørgsmål, som jeg ikke klart har kunnet finde et svar på. 1. Er udgifter til advokat samt gebyr ved stiftelse af ApS fuldt fradragsberettiget? 2. Som det første, indkøber min virksomhed (via en faktura med moms) en webshop med dertil hørende aftaler, leverandøraftaler og kunderegister fra en allerede eksisterende virksomhed. Vil dette køb være at betegne som goodwill, eller blot udgifter til webshop, eller noget helt andet? Er der noget specielt omkring bogføring heraf, som jeg bør være opmærksom på? Mvh Thomas |
Nej desværre ikke - dog er momsen en fradragsberettiget moms som købsmoms. Selve omkostningen er ikke fradragsberettiget og der skal ske korrektion ved skatteopgørelsen (på linje med andre ikke fradragsberettigede omkostninger) -Thomas:Er udgifter til advokat samt gebyr ved stiftelse af ApS fuldt fradragsberettiget?
Det vil jeg gerne overlade til en revisor men mit bud vil være ja til goodwill og dermed afskrivning som goodwill - når der ikke er tale om varelager osv - men som du skriver- aftaler. Goodwill afskrives med 1/7 per år - vent dog gerne på klogere hovederThomas:2. Som det første, indkøber min virksomhed (via en faktura med moms) en webshop med dertil hørende aftaler, leverandøraftaler og kunderegister fra en allerede eksisterende virksomhed. Vil dette køb være at betegne som goodwill, eller blot udgifter til webshop, eller noget helt andet? Er der noget specielt omkring bogføring heraf, som jeg bør være opmærksom på?
vh