Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem har den bedste online kundeklub i Danmark

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  DJroom.dk Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen her på Amino der kender til spændende kundeklubber - kundeklubber med et virkeligt gennemført koncept, og kundeklubber der måske formår at komme udover det ugentlige nyhedsbrev med lidt gode tilbud hist og her. 

Sådan helt specifikt kunne jeg rigtig godt tænke mig at se eksempler på kundeklubber der implementerede gamification. Jeg sidder nemlig selv og roder med ideer til hvordan man kunne aktivere kunderne meget mere ved at give incitamenter til køb gennem rabatter opnået ved likes, links, reviews, åbning af nyhedsbreve, genkøbsrabatter og meget mere. Men det kunne jo altid være rart at se nogle gode cases på det også.

Kan nogen hjælpe?

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 12:47

Jeg har efterhånden hørt Matas' kundeklub fremhævet mange gange, både når 'folk' snakker om kundeklubber og når det skal pitches til potentielle kunder. Jeg har dog ikke selv brugt det, så jeg kan ikke give nogle detaljer.

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 12:53

Jeg kan godt lidt Imerco's :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  DJroom.dk Skrevet kl. 13:20

Jeg kender hverken Imerco's eller Matas. Men efter hvad jeg lige har kunnet se, så er det da stadig meget basic, hvad de gør. Men det er måske hvad standarden kan komme op på....

...eller er det bare mig, der tænker at det burde kunne gøres meget bedre?

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 16:49

Jesper Richter:

Jeg kender hverken Imerco's eller Matas. Men efter hvad jeg lige har kunnet se, så er det da stadig meget basic, hvad de gør. Men det er måske hvad standarden kan komme op på....

...eller er det bare mig, der tænker at det burde kunne gøres meget bedre?

Matas' kundeklub havde for et år siden over 1 mio. medlemmer (kilde) - syntes de gør det meget godt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Det er et interessant spørgsmål du stiller, for med alle de klubber der bliver lanceret for tiden, burde der være nogle gode eksempler at fremhæve. 

Som du selv nævner, ender kundeklubben desværre ofte med at være et ugentligt nyhedsbrev med tilbud - specielt fra de kæder der også har en webshop. Man kunne fristes til at tro at kundeklubben ofte kun lanceres som en løftestant til at opnå så mange permissions som muligt, som der så kan udsendes webshopnyhedsbreve til - og ikke til at skabe loyalitet, tilknytning til brandet eller merværdi for kunden.

MATAS
Det oplagte og aktuelle eksempel på en succesfuld kundeklub er at  fremhæve matas, der har formået at give deres pointsystem værdi for kunden, ved at åbne op for at kunne bruge points hos andre butikskæder end Matas.

Et setup som MatasClub kræver enormt stort arbejde og investering, men tankerne og eksekveringen bag klubben er bestemt i top.

SPORTMASTER
Andre klubber der gør det rigtigt godt er eksempelvis Sportmaster.

Visuelt fremstår sportmaster klubben ikke fantastisk, men kigger man under overfladen er det min klare holdning, at de har fat i rigtigt mange gode tiltag. 

1) De tilbyder specielle priser for de kunder der er medlem af kundeklubben

2) De støtter og cobrander sig med eksperter og niche blogs indenfor forskellige sportsgrene.

3) De eksponerer kundeklubben i rigtig mange sammenhænge og på alle platforme.

4) De formår rent faktisk at gøre de fordele de tilbyder deres medlemmer for eksklusive. Alle kunder får altså ikke adgang til de tilbud og muligheder som kundeklubben tilbydes.

5) De formår at lave aktiviteter og oplevelser omkring deres brand og kundeklub - eksempelvis cykeltræning med Rolf Sørensen. 

Om disse tiltag er branding eller kundeklub er nok lidt et definitionsspørgsmål, men Sportmaster formår i mine øjne at skabe en oplevelse for deres kunder. Dette er vigtigt for at skabe en succesfuld kundeklub.

WEBIKE
Webike er et andet eksempel på nærhed og relevans.

Godt nok er der tale om et nyhedsbrev og ikke en kundeklub, men i forhold til hvad de fleste kundeklubber tilbyder, kunne de med god samvittighed kalde deres nyhedsbrev for en klub.

Det webike formår at gøre, er at fortælle historien om de produkter de har med i deres nyhedsbrev, samt krydre det med tilbud til kunden om at deltage i forskellige events i butikkerne, hvor man kan lære at vedligeholde sin cykel, deltage i cykelløb osv. 

HIFI klubben
HiFi klubben er i øvrigt også et godt eksempel på en kundeklub, hvor man som medlem får adgang til fordele, oplevelser og events som andre kunder ikke får. Et stærkt USP er 

Ovenstående eksempler er taget fra kundeklubber og brancher der har et højt engagement hos forbrugeren. 

Der hvor det bliver lidt mere udfordrende er i de mindre engagerende produkttyper. 

Her skal service og bekvemmelighed tænkes ind i højrere grad, så disse tiltag kan vendes til et USP.

FLUGGER
Flugger har netop lanceret deres nye kundeklub, hvor de fokuserer på 15% rabat til alle kunder. 

De fleste der har købt større mængde maling i forbindelse med maling af en hel lejlighed, ved at der ikke skal meget forhandlingsevne til for at få 15-20% rabat hos farvehandlerne. 

Hos flugger har man muligvis haft et behov for at kunne styre denne rabatgivning, hvilket kundekortet giver en god mulighed for.

Hvis Flugger skal opnå ægte loyalitet og slå på mere unikke parametre end pris, kunne man se på hvordan man kunne gøre det bekvemt at handle hos netop flugger næste gang der skal købe maling. 

Jeg tænker at en app, hvor man kan gemme billeder af alle vægge og enheder man maler, samt gemme farvekoder og type af maling ville skabe værdi for mig som kunde. Det vil i alt fald gøre det bekvemt for mig at gemme alle farvekoder eet sted, samt huske hvilken type maling jeg har brugt. 

Et yderligere tiltag i samme app kunne være en nem guide til at finde den rigtige maling i forhold til opgaven, ville også hjælpe til at gøre flugger top of mind - evt med direkte link til de anbefalede produkter direke i flugger webshop.

Vælger man at lave en app, er det i mine øjne vigtigt at man laver noget der har værdi for kunden - udover de sædvanlige features som "find nærmeste butik" , katalog, åbningstider osv. 

Flugger kunne også med stor fordel benytte en app til at afløse / supplere deres nylancerede plastic-bonus kort. Jeg tør ikke tænke på hvor store omkostninger de må have til dette i forhold til at tilbyde en appløsning hvor bonuskort er integreret. Eksempelvis ligesom Kiwi minipris har valgt at gøre.

IKEA
I møbelbranchen kan IKEA fremhæves da de har mange medlemmer, men når det kommer til stykket er det ganske få relle fordele der gives til medlemmerne af IKEA Family. Gratis kaffe, udvalgte produkter til medlemspris mv. I min optik er der masser af potentiale for at knytte medlemmerne tættere på IKEA og give dem endnu mere grund til at bruge deres Family kort.

UNOLIVING
Jeg kan se at du arbejder med Unoliving webshoppen. 

Hvis det er i den sammenhæng du går med tanker omkring at skabe en kundeklub, vil jeg anbefale dig at kigge i retning af en personliggørelse af jeres produkter.

Jeres side udtrykker tillid og troværdighed via design samt synliggørelse af alle vigtige beslutninger i forbindelse med købet.

Hvis i skulle sætte ind på et specifikt område ville der være at personliggøre jeres produkter og skabe nærhed til kunden. 

Det kunne fx. være ved at tilknytte en eller flere bloggere som arbejder med interiør og boligdesign. Jeg har i forbindelse med opgave for en kunde omkring opstart af en kundeklub for fashionbrand,  haft dialog med et bureau i Århus der arbejder indenfor dette felt. Jeg tror at de ville kunne hjælpe jer med at skabe nærhed og værdi i form af relevant indhold i jeres nyhedsbreve/kundeklub.

Det blev til en længere smørre, men håber at du har fået lidt inspiration.

Jeg kan se at vi bor ret tæt på hinanden, så hvis du har lyst til at snakke videre,  kan vi vende din konkrete udfordring over en kop kaffe på Sigfreds, som i øvrigt er ret gode til at skabe nærhed, involvering og gensalg til eksisterende kunder :o)

mvh Stig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)