Hej derude Jeg har lavet nogle spil, specielt til skolebrug, som jeg kunne tænke mig at producere. Hvor finder jeg en god maskine, der kan fremstille kvalitets spilleplader og tilbehør? Spillebrikker skal der selvfølgelig også til, kan man få en mindre avanceret 3-d printer til en rimelig pris - eller hvad gør man der? Håber nogen kan hjælpe mig. |
Hej Kiz,
Kommer naturligvis meget an på ambitionsniveauet - men at lave brætspil er en proces der idag indebærer mange processer.
Hvis vi "bare" tager et Ludo spil - sker det typisk ved:
1) Papir trykkes
2) Papir klæbes på bogbinderpap
3) Pap trykkes til æske
4) Æske udstanses, rejses og limes
5) Vejledning trykkes
6) Brikker og terninger enten produceres, eller købes - typisk fra trediepart!
7) Pakkes i poser
8) Samles i æsken, som lukkes med toplåg
9) Enkeltvis folieres
10) Pakkes i kasser
11) Leveres til grossist
OG
selvom processen er stor og kræver flere processer, maskiner m.v. så er jeg fortsat af den overbevisning af kvalitet OG pris ikke mindst er billigere ENDNU end f.eks. at købe en printer (som skal være større end A3 typisk), en opklæber og en 3D printer til brikker... måske det bliver billigere... men jeg mener vi engang lavede et spil i 300 eksemplarer hvor der var 500 sæt kort i, terninger, brikker, spilleplade osv.. for små 80,- kr. sættet... og hvis man først er igang, så vil stk. prisen falde voldsomt hvis oplaget stiger..
Det skal nok kunne betale sig på et tidspunkt, men lige nu tvivler jeg meget ... hvis du finder en løsninger, som er lønsom så er jeg meget nysgerrig på løsningen. Et serieproduceret ludospil i flere tusinde eksemplarer koster ikke mange penge - gætter på omrking 8-15 kr..
/Morten