|
Som en hver god internetbruger har jeg søgt, men ej fundet svar. Det her er endnu et spørgsmål om moms og salg af brugt udstyr, men med et twist. Jeg er klar over, at jeg ikke kan trække momsen fra, når jeg køber fra private. Jeg er også klar over, at jeg skal skrive faktura og opkræve moms, hvis jeg sælger det brugte igen. Jeg kan ikke bruge brugtmomsordningen, da jeg ikke køber udstyret til videresalg men til drift. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Igennem længere tid har jeg dog været udsat for nogle forløb, der forvirrer mig. Scenarie 1: Jeg henvender mig til en sælger på DBA, som er erhvervsdrivende og spørger, om udstyret han sælger er med moms. Svaret er ja, men ingen momsfaktura for "så er der jo ikke noget sjovt i det for mig." Scenarie 2: Samme som scenarie 1, men udstyret sælges uden moms. Jeg er forvirret på et højere plan og forstår ikke, om det handler om, at udstyret er fuldt afskrevet for virksomheden, eller om sælgeren snyder. Nu står jeg overfor at skulle sælge nogle ting, som i sin tid er købt af privatpersoner uden moms. Udstyret er brugt til drift i min virksomhed, men det har ikke længere nogen anvendelse. Det har en værdi under afskrivningsgrænsen. Må jeg sælge uden moms? Jeg spørger fordi jeg IKKE vil snyde, men på den anden side vil jeg heller ikke snydes ved at skulle opkræve moms, som jeg måske ikke behøver. |
Animoni:Scenarie 1: Jeg henvender mig til en sælger på DBA, som er erhvervsdrivende og spørger, om udstyret han sælger er med moms. Svaret er ja, men ingen momsfaktura for "så er der jo ikke noget sjovt i det for mig."
snyd - uanset hans udstyr er afskrevet skal han give dig faktura med moms hvis han sælger
Er vel samme svar- registreret virksomhed må intet sælge uden at tage det til indtægt og kun med momsAnimoni:Scenarie 2: Samme som scenarie 1, men udstyret sælges uden moms
Animoni:Nu står jeg overfor at skulle sælge nogle ting, som i sin tid er købt af privatpersoner uden moms. Udstyret er brugt til drift i min virksomhed, men det har ikke længere nogen anvendelse. Det har en værdi under afskrivningsgrænsen.
Må jeg sælge uden moms?
Må jeg sælge udstyret til mig selv billigt eller overføre det UB og sælge det videre?
nej til det hele. Du må som moms registreret kun sælge med moms. At du slap for at betale moms ved købet har jo i øvrigt ikke kostet dig noget, da varen jo havde været de 25% dyrere med moms
Nej du aldrig sælge til dig selv til noget som helst andet end markedsværdi, og netop der er skat meget opmærksomme og du må aldrig sælge til dig selv uden moms
venligst
Bliv gratis medlem