Jeg har en VVS forretning i en lille by, og bruger navnet [bynavn] VVS. I alle de nærtliggende byer er der de samme [bynavn] VVS's firmaer.
Jeg har dog fundet ud af at VVS-[bynavn].dk er ledigt for en hel stribe af de omkringliggende byer. (Firmaerne benytter oftest [bynavn]VVS.dk eller [bynavn]-vvs.dk
Vil det være dårlig stil at benytte de domæner som landingpage for min egen forretning? Det er jo et generisk ord og et stednavn, hvilket ikke er unikt i den sammenhæng, så det er vel ikke at snylte på konkurrenterne? Men er det super dårlig stil? Ville i selv gøre det?
At registrere et generisk domænenavne, som fortæller, hvad din virksomhed beskæftiger sig med, er efter min mening helt ok.
Da der jo næppe er tale om et "brand" eller et varemærkebeskyttet virksomhedsnavn træder du ingen over tæerne.
Så slå dig løs, jo før jo bedre, og få registreret det navn. :-)
Dbh. John
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
Så længe du ikke generer dine konkurrenter, så er der ikke noget galt med det. Det er jo lidt en fin balancegang med reg. af domæner der ligger sig op af konkurrenternes, men jeg tror godt folk selv ved, hvis de overskrider den grænse - de må man da i det mindste håbe :)
Hvis din virksomhed benytter [bynavn] VVS så er det jo et ikke-registreret men "i brug taget" varemærke, vil det så være for meget at gå efter VVS Bynavn, for som du selv siger er det jo generisk i den anden rækkefølge, når du åbner siden vil der ikke være tvivl om hvem du handler med eller hvem der repræsenteres.
Bertil Boisen:
som du overvejer
Jeg har da aldrig skrevet at jeg overvejer det? Jeg spørger. Det kan jo også være at situationen er omvendt, og en konkurrent har gjort det overfor mig?
Bertil Boisen:
et bevist træk for at snuppe deres kunder på en lusket måde.
Det er jo ikke direkte for at snuppe deres eksisterende kunder, men for at snuppe kunder i området - Ja klart! Men er al marketing så ikke det? Er det så også forbudt at omdele flyers i området? Hvis du mangler en vvs'er så kunne du også finde på at søge på VVS + dit bynavn, og så er det vel fair nok at du får resultater fra nabobyen, hvis de kan hjælpe dig?
Jeg har ubevist gjort det samme, hvilket du kan se her, og selvom der intet ulovligt er i det, så skal du ik ligefrem forvente, at dine konkurrenter klapper dig på skuldrene, nærmest tværtimod...
Så du skal gøre op med dig selv, om du er klar til at gøre det, for det har altså sine konsekvenser, f.eks at konkurrenterne gør det samme mod dig, eller måske vælger de at gå skridtet videre...
Personligt ville jeg synes det var pisse irriterende, hvis jeg have bynavn-vvs og jeg en dag ville have en hjemmeside, og så fandt jeg ud af at nabo smeden have registreret navnet.
Faktisk ville jeg blive godt gal i skralden.
Du kunne jo lige så godt rykke en avis annonce ind , hvor der stod bynavn-vvs og henvise til dit eget firma, det ville da også se underligt ud
Tag dem i omvendt rækkefælge vvs-bynavn, hvis du vil undgå at træde nogen over tæerne.
hvis der f.eks er 5 vvs'er i en by, hvem havde så ret til domænenavnet.
Så hedder de nok heller ikke det samme bynavn og vvs. Der ligger jo heller ikke 20 firmaer der hedder København-vvs, så hedder de vel knud eriks vvs, østerbro-vvs osv.
Personligt ville jeg synes det var pisse irriterende, hvis jeg have bynavn-vvs og jeg en dag ville have en hjemmeside, og så fandt jeg ud af at nabo smeden have registreret navnet.
Faktisk ville jeg blive godt gal i skralden.
Du kunne jo lige så godt rykke en avis annonce ind , hvor der stod bynavn-vvs og henvise til dit eget firma, det ville da også se underligt ud
Tag dem i omvendt rækkefælge vvs-bynavn, hvis du vil undgå at træde nogen over tæerne.
/Simon
Tak for svaret Simon, som jeg skriver hedder det jo netop BYNAVN VVS, og jeg kan se domænerne VVS-bynavn.dk (Hvilket også er den logiske søgning) er ledige. Det er altså omvendt af konkurrenten, og det er jo generiske ord.