Jeg er i overvejelsesfasen omkring opstart af virksomhed. Jeg har en forretningsidé, har fundet potentielle leverandører og en kundegruppe. Før jeg etablerer en virksomhed vil jeg dog gerne have nogle ting på plads:
Hvis jeg stifter et APS, indskyder 80.000 og på et senere tidspunkt så skulle finde ud af, at jeg er nødt til at opløse selskabet skal jeg så betale skat af det resterende beløb i selvskabet når jeg fører det tilbage?
Hvad er reglerne omkring værdien af varelager? Mit spørgsmål går på om man uden ekstern indblanding kan bruge af indskuddet på 80.000 til at etablere sit varelager, eller om man skal have en ekstern vurdering af værdien af varelageret for at sikre at kapitalen i virksomheden stadigvæk er på min. 80.000?
Spørgsmålene er mange, men jeg tror at det vil være bedst at tage dem lidt ad gangen:-)
Jeg håber at der er nogen med erfaring som kan hjælpe mig lidt på vej.
Du skal starte som privat person, indtil du har brug for et selskab, - snak med en revisor om måder du kan gøre det på praktisk, det afhænger af meget mere, end pladsen tillader.
Hvis jeg stifter et APS, indskyder 80.000 og på et senere tidspunkt så skulle finde ud af, at jeg er nødt til at opløse selskabet skal jeg så betale skat af det resterende beløb i selvskabet når jeg fører det tilbage?
du kan få de 80.000 uden skat ved lukning - hvis der er penge til det- har du tabt den kan du få dem som fradrag i aktieindkomst på unoterede aktier
JoeBloggs:
Hvad er reglerne omkring værdien af varelager? Mit spørgsmål går på om man uden ekstern indblanding kan bruge af indskuddet på 80.000 til at etablere sit varelager, eller om man skal have en ekstern vurdering af værdien af varelageret for at sikre at kapitalen i virksomheden stadigvæk er på min. 80.000?
Du må bruge de 80.000 til varelager og der skal ikke vurdering til. Du køber varer, og lægger dem på lager til indkøbspris og det er helt lige så godt som hvis du har pengene stående i banken. Bliver du nødt til at nedskrive eller kassere noget, ja så går det ud over aktiekapitalen, men det er en anden sag - der skal ikke en ekstern vurdering til
OM du skal starte med personlig virksomhed eller ApS kan jeg ikke afgøre - har du de 80 t så er det jo en investering i dig selv og giver dig lidt mere sikkerhed mod kreditorer, men regn med at bank o.l. stadigt kræver at du selv stiller sikkerhed
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har et mere, som jeg håber i kan være ligeså behjælpelige med:
Når jeg får produceret varer i udlandet efter eget design og dernæst importerer det for at markedsføre det under eget navn opnår jeg selv status som producent.
Så vidt jeg har forstået skal man, ifølge EU-direktiverne, skrive producentens addresse på produktet eller dets emballage.
Mit spørgsmål er så hvorvidt jeg skal skrive min privatadresse på produktets emballage? Eller kan jeg nøjes med firmanavn og tlf.nr. når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed?