Jeg bor i Horsens, men p.t. er alle mine kunder i Århus. Jeg kører derfor frem og tilbage hver dag. Det er fint nok, men for at spare tid, kunne jeg godt tænke mig at tage DSB1, således at jeg kan arbejde i toget. Kan jeg trække moms og skat fra togbilletten? Jeg forventer at købe et 10 turs kort.
Ja - hvis det er kunder du besøger og ikke transport mellem hjem og firma, så kan du trække togbilletten fra som udgift. Jeg tror dog bestemt ikke der er moms på togbilletterm så det bliver bare fradrag som udgift. Skriv gerne på bilaget med togbilletten når du har brugt det op, Horsens til kunde xx og dato for hver gang så du har dokumentationen i orden
Jeg arbejder som konsulent, og har nogen kunder jeg besøger meget. Det har konsekvens for mit fradrag på kørsel. Kan det også pludselig komme til at gælde for en togbillet?
hvis du besøger "kunden" så meget at du kommer i konflikt med kørselsgodtgørelse, skal du naturligvis være opmærksom på, at du måske i virkeligheden optræder som lønmodtager ansat - det kunne måske være tilfældet, og så falder tingene jo helt anderledes
Et sidste spørgsmål. Hvad skal der til for at jeg kommer i konflikt med kørselsgodtgørelse. Mine proejkter er som regel ret lange, og kan godt vare op til år. I år har jeg en kunde hvor jeg er der ca. 2 dage om ugen, hele året. Vil det være at komme i konflikt med kørselsgodtgørelse? Og hvad har det af konsekvenser?
jeg tror ikke jeg er helt med - du skrev bare at det kom i konflikt med dit fradrag for kørsel tidligere, og det mener jeg ikke det gør - jeg forestiller mig bare du refererer til at det er over 20.000 km
Har læst din blog post. Meget informativ :-) Den vender jeg helt sikkert tilbage til.
Min bogholder sagde bare, at jeg ville få mindre i kørselsfradrag fordi jeg havde besøgt kunden så meget, at det gik ind under fast arbejde. Ikke fordi jeg var over 20.000 km (Hvilket jeg dog også var). Men den må jeg hellere vende med hende igen :-)
Min bogholder sagde bare, at jeg ville få mindre i kørselsfradrag fordi jeg havde besøgt kunden så meget, at det gik ind under fast arbejde. Ikke fordi jeg var over 20.000 km (Hvilket jeg dog også var). Men den må jeg hellere vende med hende igen :-)
En opdragsgiver (herunder en arbejdsgiver) kan altid stille transport til rådighed, herunder ved at refundere faktisk afholdte udgifter mod behørig dokumentation for udgiftens afholdelse, fx i form af en regning/faktura eller andet acceptabelt bilag.
Det har så den afledte konsekvens, at hvertageren (herunder en arbejdstager) i sagens natur ikke samtidigt kan tage befordringsfradag.
Misforståelsen skyldes måske reglerne om skattefrit befordringsgodtgørelse, som kan udbetales af nogle (men ikke alle) opdragsgivere til nogle (men ikke alle) hvertagere, og kun hvis nogle bestemte regler er opfyldt. Fx skal opdragsgiveren føre kontrol. Og befordringen skal være sket med egen cykel eller eget motorkøretøj (der gælder forskellige satser, og der er også en tillægssats, hvis hvervtageren har benyttet egen trailder efter motorkøretøj.)
inbogholder sagde bare, at jeg ville få mindre i kørselsfradrag fordi jeg havde besøgt kunden så meget, at det gik ind under fast arbejde. Ikke fordi jeg var over 20.000 km (Hvilket jeg dog også var). Men den må jeg hellere vende med hende igen :-)
Jep - man kan lige tilføje, at hvis du i virkeligheden arbejder der - og slet ikke er egentlig selvstændig men bare kamuflerer løn med at du i stedet fakturerer, så kan din arbejdsgiver i høj grad få problemer og så har du jo også andre regler for fradrag hjem til arbejde.
Man må ikke bare fakturere sit lønarbejde og i øvrigt tage kørselspenge fra som var det til en kunde. Jeg ved ikke om det er den ting som din bogholder ser til, men vil bare sige, at du i alle fald skal være sikker på, at du er selvstændig og ikke arbejder fast samme sted i virkeligheden, for så har det mange andre konsekvenser - læs evt her om SELVSTÆNDIG ELLER ANSAT og bemærk de to links i selve artiklen til skat med eksempler og til DFI
Jeg er selvstændig, men mine projekter strækker sig bare typisk over lange perioder.
Jeg får ikke mine kunder til at betale for transport. Jeg noterer bare i min kørebog hvor meget jeg kører. Hvis jeg så kan trække nogen af kilometrene fra, så bliver jeg glad :-)
Jeg har fået dette at vide af min bogholder:
"Når du kører mere end 60 gange til samme ”bestemmelsessted”, r der for de efterfølgende gange kun fradrag,som du kender fra lønmodtagerjob. Ingen frdrag for de første 24 km og derefter fradag 2,10 kr. pr. km."