Jeg bor i Horsens, men p.t. er alle mine kunder i Århus. Jeg kører derfor frem og tilbage hver dag. Det er fint nok, men for at spare tid, kunne jeg godt tænke mig at tage DSB1, således at jeg kan arbejde i toget. Kan jeg trække moms og skat fra togbilletten? Jeg forventer at købe et 10 turs kort.
Ja - hvis det er kunder du besøger og ikke transport mellem hjem og firma, så kan du trække togbilletten fra som udgift. Jeg tror dog bestemt ikke der er moms på togbilletterm så det bliver bare fradrag som udgift. Skriv gerne på bilaget med togbilletten når du har brugt det op, Horsens til kunde xx og dato for hver gang så du har dokumentationen i orden
Jeg arbejder som konsulent, og har nogen kunder jeg besøger meget. Det har konsekvens for mit fradrag på kørsel. Kan det også pludselig komme til at gælde for en togbillet?
hvis du besøger "kunden" så meget at du kommer i konflikt med kørselsgodtgørelse, skal du naturligvis være opmærksom på, at du måske i virkeligheden optræder som lønmodtager ansat - det kunne måske være tilfældet, og så falder tingene jo helt anderledes
Et sidste spørgsmål. Hvad skal der til for at jeg kommer i konflikt med kørselsgodtgørelse. Mine proejkter er som regel ret lange, og kan godt vare op til år. I år har jeg en kunde hvor jeg er der ca. 2 dage om ugen, hele året. Vil det være at komme i konflikt med kørselsgodtgørelse? Og hvad har det af konsekvenser?
jeg tror ikke jeg er helt med - du skrev bare at det kom i konflikt med dit fradrag for kørsel tidligere, og det mener jeg ikke det gør - jeg forestiller mig bare du refererer til at det er over 20.000 km
Har læst din blog post. Meget informativ :-) Den vender jeg helt sikkert tilbage til.
Min bogholder sagde bare, at jeg ville få mindre i kørselsfradrag fordi jeg havde besøgt kunden så meget, at det gik ind under fast arbejde. Ikke fordi jeg var over 20.000 km (Hvilket jeg dog også var). Men den må jeg hellere vende med hende igen :-)