Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spilprogrammering i java...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vemmelev
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Mit navn er Mathias Kruse, og jeg er for nylig gået i gang med at programmere i Java.

Jeg er endnu ikke erfaren overhoved, og er kun nået til at lave en meget basisk Tower Defence spil hvor jeg sidder og små-tweaker, fx tilføjer towers, flere levels mm. Selve spillet har jeg lavet 100 % ud fra en tutorial, hvor jeg så herfra har tilføjet lidt selv.

Min pointe i det her topic er sådan set bare om der findes en måde hvor jeg virkelig kan udleve min drøm på bedre vis, og sikre mig at jeg ikke falder i graven og føler at jeg kommer ingen steder?

Jeg bestræber mig på at dette skal lykkes for mig, og jeg vil virkelig gerne være klogere på dette område.

Jeg har ofte undret mig over om det overhoved er muligt for en person som mig, som er dedikeret, men kun bruger fritid på det, at få en så god viden at man på et tidspunkt (her tænker jeg 3 års tid) er så god at man kan lave et rimeligt nice spil?

Jeg søger lidt inspiration, hjælp, kilder, fantastiske tutorials og lignende, hvis nogen skulle ligge inde med sådan noget.

Håber virkelig at nogle kan hjælpe mig med min problemstilling, da jeg er meget passioneret, og ved at dette er noget jeg vil arbejde virkelig hårdt på.

P.S. Jeg har sådan set kun valgt Java da jeg har fået fortalt fra flere kilder at det er det letteste sprog at begynde med, men er det den rigtige vej? - og er det OK til spilprogrammering, altså ihvertfald som en start?, og hvor let er det at skifte, er forskellen stor?

På forhånd tusind tak!

-  Mathias Kruse Hansen

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:24

Kan du programmere i ét sprog så er springet til det næste ikke så stort. Java kan sagtens bruges til at lave spil. Runescape, Salem (www.salemthegame.com) og Minecraft er alle lavet i java. Det der sætter begrænsningen i programmering af et spil er ideen.

Selv benytter jeg Unity3d sammen med C# (.NET) når jeg sidder og roder med et spil men det er op til dig hvad du vil bruge. Fordelen ved at lære Java er også at du kan programmere til Android og evt. lave apps eller spil til den platform.

Der er kun én måde til at blive bedre til at programmerer og det er at blive ved og blive ved og blive ved. Man skal aldrig give op men prøve at forstå problemstillingen man møder. Men at være programmør er idag ikke noget hvor man hele tiden sidder og taster med hovedet ned i skærmen. Meget af mit arbejde foregår med papir og blyant og jeg har konsekvent en ternet A4 blok ved min side hele tiden.

Men pas på.. fordi hvis det fanger dig så kan du godt vinke farvel til gåture, hygge timer foran fjernsynet, fest med vennerne m.m. fordi du kan blive så grebet af det så du bare VIL forsøge at løse det problem du har siddet med de sidste 6 timer :D

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 09:28

Stort set enig med Niels.

Til at begynder med er sproget ligegyldigt - der handler det bare om at komme i gang og får lavet nogle simple spil.

De fleste som jeg har hørt/læst råder vordende spilprogrammører at starte med at lave Pong, derefter Tetris, derefer Breakout, og derefter et 2D-side scroller. Derved opnår man en god progression ift features osv. Hvis du har lavet et TowerDefense via en tutorial tror jeg at du er klar til at tackle noget på egen hånd.

Ift Java kan jeg anbefale Killer Java Programming - den har nogle år på bagen, men den holder stadig. Derudover er GameDev.net fuld af tutortials og spændende artikler.

Hvis du er interesseret i at lære spiludvikling til iOS er http://www.raywenderlich.com/ fyldt med tutorials.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Vemmelev
Tilmeldt 17. Jul 12
Skrevet kl. 22:38

Tusind tak for jeres hurtige besvarelser! - det har da givet mig stof til eftertanke :)

Det med bøger er sgu ikke lige min stærke side, jeg er simpelthen ikke god til at læse, og arbejde samtidig. De tutorials jeg bruger pt. er videotutorials hvilket giver mig et godt indblik i hvordan koden skrives, og jeg gør det samtidig. Også det at ham der laver det forklarer hvad han gør imens, hvor jeg så selv kan ændre de ting jeg nu har lyst til i koden.

#1 - Hvad bruger du papir og blyant til? - snakker vi udregning af stykker? skitser eller ?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:01

Mathias Kruse:
#1 - Hvad bruger du papir og blyant til? - snakker vi udregning af stykker? skitser eller ?

Ja... kruseduller, udregninger, skitser, notater - alt som jeg falder over.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København N
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 39
Fra  FindGaven.Nu Skrevet kl. 23:17

Fedt du klør på, det var præcis den måde jeg startede på. Det vigtigste er klart at finde nogle gode overskuelige projekter man brænder for og så køre på. Hvis du får lyst til udforske lidt andre retninger kan du f.eks. begynde at lære om hvordan man laver 3d grafik eller kunstig intelligens.

Prøv at check den her forening ud, måske det var noget: http://ungespiludviklere.dk/

Svært ved at finde de gode gaveidéer? Check FindGaven.Nu

Fra Vemmelev
Tilmeldt 17. Jul 12
Skrevet kl. 18:15

Hej igen! - Nu er jeg nået dertil med mit Tower Defense så jeg godt kunne tænke mig at vise det til nogle :p (selvom det jo ikke er særlig avanceret)

- Når jeg så eksporterer det som Runnable jar file i Eclipse, kommer den frem, og jeg kan åbne den. Men INGEN af mine tekstures bliver pakket med, og det mærkelige er at hvis jeg selv tilføjer dem til JAR filen virker det stadig ikke.. :/

Nogle ideer?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)