Netop DU er kernen i min målgruppe. "Ahh, det betaler sig vist ikke ift. tid og besparelse at skifte, og så skal jeg gøre det igennem om 6 måneder når aftalen udløber??!".
Og nu vælger jeg så at bruge mine 5 minutter på at give dig indsigt i, hvordan min hjerne fungerer på det her punkt. Formålet er at give dig større chance for at nå de andre.
mindst 10 % billigere el.
Jeg oplever ikke en besparelse på 10% med mindre besparelsen gælder ALT, hvad der står på min elregning.
Min samlede elregning var sidset år på ca. 14000 kr. (det vidste jeg ikke, men nu brugte jeg omkring 6 minutter på at slå det op) Når du så lover mig 10% rabat, forventer jeg at spare ca. 1400 kr.
Men når jeg ganger dine 4,7 øre med mit reelle forbrug i 2012, får jeg en besparelse på 282 kr.
Jeg opfatter derved dit løfte som overdrevet - selvom jeg godt ved, at min elpris også består af nogle afgifter, som du ikke kan hjælpe mig med.
Men min besparelse er altså ikke 10% men 2%.
Og det koster mig oven i købet en halvtredser at få besparelsen. Så røg besparelsen ned på 1,6%.
Folk som lover mig 10% men giver mig 2% sælger intet til mig. De fremstår utroværdige. Hvis jeg skal bide på et tilbud, så skal det være klart, hvad tilbuddet går ud på - og med elpriser, er der desværre ikke en nem forklaring.
Jeg kan altså se frem til at spare 232 kr. Jeg giver vel ca. 2 kr. pr. kWh. Det vil sige, at jeg blot skal nedsætte mit strømforbrug med 116 kWh pr. år for at opnå den samme besparelse. Det er 0,3 kWh pr. dag. Eller ca. 11W i timen døgnet rundt.
Hvis jeg tager mig sammen til at få skiftet blot to af mine tilbageværnede glødepærer ud med elsparepærer, kan jeg formentlig spare det samme.
Mit gæt før jeg begyndte at regne var faktisk, at jeg skulle gøre en større indsats for at spare et tilsvarende beløb.
- Der skal altså ét eller andet ekstraordinært til at få mig til at interessere mig for disse besparelser. Sorry.
1. Kom på auktion.
2. Godkend og få billigere strøm uden at røre en finger.
3. 6 mdr. efter udløber aftalen.
1. Kom på auktion igen.
2. Godkend og få billigere strøm uden at røre en finger.
Osv... Fremover. En tilmelding. Så skal du aldrig igen tænke på elselskabet!
Som sælger har man brug for at kende til kundens skepsispunkter. Nu skal du høre mine:
1. Det har jeg aldrig prøvet før - jeg skal sikkert bruge tid på at sætte mig ind i det - jeg har i forvejen råd til at betale det, jeg braler - jeg gider ikke.
2. Jeg har allerede rørt en finger for at komme hertil - jeg er skeptisk over for at bryde mine vaner - især dem, der allerede kører over betalingsservice.
3. UHA - en aftale der ophører - mon min strøm så bliver slukket? Eller kommer der en regning med et gebyr, fordi jeg ikke har fået meldt mig til auktionen? Så kan besparelsen hurtigt gå op i hat og briller. Jeg må hellere forholde mig i ro.
1. Jeg skal gøre noget hvert halve år, men manden siger, at jeg ikke skal røre en finger. Det harmonerer ikke - mon manden er helt ren i kanten?
2. Jeg skal endda gøre to ting...
Osv... Selvfølgelig skal jeg tænke. Jeg skal jo altid shoppe efter den laveste pris, når først jeg er i gang. Denne mand lover mig 10% - måske kan jeg finde én der lover 15%, hvis jeg bruger lidt tid på det... men det gider jeg ikke.
El er ufatteligt uinteressant, så længe det bare virker.
Ja - jeg kommer til at betale lidt for meget - jeg betaler så til et lokalt selskab, som har ansat mennesker, jeg kender - har det værdi? Måske. Jeg kan i hvert fald bilde mig selv ind, at det er en slags argument: Handl lokalt. Jo, det lyder godt.
Jeg kom ikke ind på din side, så jeg kan ikke give dig feed back.
Du må overvinde mine (og men medmålgruppemedlemmers) skepsis, før du får os til at reagere.
God vind.
Hans