Hej folkens. Jeg har fået mig et arbejde i den Tyrkiske ambassades handelskontor, hvor jeg føler lidt at jeg sidder på en guldklump, men ikke gør noget ved det. Får en masse mails hverdag fra Tyrkiske og Danske firmaer, der vil købe eller sælge noget. Hjælper dem med links og kundelister hvor det ikke koster dem noget, men de står selv for at kontakte firmaerne på de links/lister jeg sender. Jeg tænker at det kan være svært at finde en køber til dem der sælger, men omvendt burde det ikke være et problem at finde en sælger til dem der vil købe. Hvis man nu hjælper en køber med at finde en sælger, kan man så få provision fra sælgeren feks? Hvordan kan man så undgå at sælgeren ikke sælger udenom? Ved ikke hvad der er smartest eller hvordan man kan tjene lidt ekstra penge på den information jeg sidder på. håber i kan hjælpe lidt med nogle gode idéer eller informationer. - Tuncay Ökten tuncay@okten.dk |
Du har ret i din ide med at der måske ville være noget at tjene ved at være mellemmand. Der er mange mellemhandlere der har tjent mange penge ved at formidle en kontakt mellem køber og sælger. Du kan kontakte sælger og få kontrakt på en provision på den handel som du formidler. Det vil være smart, hvis du også kobler en ydelse på som kun du kan lave, for eksempel oversættelse af brochurer, kontrakter eller lign. Du skal også lige finde ud af om du må gøre det for din arbejdsgiver. Ellers kan du gøre det via et uafhængigt selskab. - men ideen er god, så prøv bare.