Jeg har et par spørgsmål vedrørende emailmarketing. Jeg er for en kunde igang med at udvikle en app omhandlende fodboldfagligt stof og kunden har en del emailadresser liggende i sit system fra folk og deciderede kunder, som selv har taget kontakt vedrørende enten yderligere oplysninger eller en kontrakt for (gratis) indmeldelse. Altså folk, som selv har taget kontrakt. Denne nye app skal vi gerne have ud til "folket". Den er desuden gratis. Det er altså et non-profit tiltag pt, selvfølgelig med det formål at udbrede kendskabet til dette firma og i sidste nede få disse folk til at bruge firmaets services på sigt. Mit spørgmål er så: kan jeg på vegne af kunden og dem som email afsender, sende et nyhedsbrev ud til disse, en permissionmail ud eller er det nødvendigt at have et relevant formål med mailen, såsom fx at kontrakterne skal digitaliseres og at man derunder kan skrive at de kan tilmelde sig et nyhedsbrev? Jeg mener selv at det er en gråzone og overvejer at tage kontakt til en advokat for at høre hans/hendes svar på emnet, men nu vil jeg gerne høre alle i kloge folk først her på Amino. Det er også relevant at høre om det er lovligt at invitere disse emailkontakter til firmaets webside på facebook, hvor man jo kan importere maillister som kunden har fra sit eget system. På forhånd tak for eventuelle svar. Håber at spørgsmålet var klart nok. hilsen mark :) |
Email nyhedsbrev fra kundens egen database
- 1
Det er ikke nok at de eksempelvis har sendt en forespørgsel på mail. Der kan være undtagelser for dette hvis emailadresse er afgivet i forbindelse med køb, men det kræver i såfald, at kunden ved køb har haft mulighed for at sige nej tak til nyhedsbrev. Og i dette tilfælde hvor man ikke nærmere har defineret hvad nyhedsbrevet kan indeholde, gælder at man kun må sende emails indeholdende Info om tilsvarende produkter. Det vil jeg ikke mene en nyudviklede App er. Selvom der er tale om en gratis App så er det ikke lovligt da jeg vil mene der er tale om branding. Alt i alt vil jeg men at du skal lade være. |
Tager absolut dine indspil med. Tror jeg må tage kontakt med en jurist. Denne app har selvfølgelig klar tilknytning til firmaet og vil bidrage med et vidensløft hos de enkelte interessenter, som firmaet allerede har haft kontakt med. Jeg mener også at den app kommer ind under den betegnelse og beskrivelse, som selveste stifteren her på Amino, Martin Thorborg, blåstempler. http://www.mailyourfans.dk/eksklusivt-interview-med-martin-thorborg-gode-raad-om-nyhedsbreve-del-5-hvordan-vaekster-jeg-min-email-database Men nu er han jo heller ikke jurist. Synes do at lovgivningen virker mod sin hensigt hvis min kunde ikke engang kan tilbyde en gratis viden til interessenter. Noget for noget, som Thorborg siger. Den tankegang må jeg sige mig enig i. Ser frem til en god debat på tråden :) |
Men sådan forstod jeg ikke dit spørgsmål. Jeg forstod det således at du ville sende en mail for at gøre opmærksom på din gratis app, uden at folk nødvendigvis har afgivet permission. |
Ahh ok, den kan forståes lidt forskelligt. Det kommer ikke helt tydeligt frem om han rent faktisk sender en mail ud, hvor han tilbyder dén lightversion af bogen og SÅ giver folk mulighed for at melde fra. Men uanset hvad, så er det jo netop dét jeg mener. Loven skal jo netop BESKYTTE forbrugeren og giver man noget til et dedikeret publikum, men loven forhindrer det, så er det rent faktisk imod hensigten - selvom man indirekte vil få flere til at kende brandet. Det er jo også det som Thorborg gør som jeg forstår (...) "Det er en lidt fræk måde at gøre det på men på den anden side, er det ikke meget rimeligt at hvis man giver en gratis ressource væk. at man så også får muligheden for at kommunikere med folk. Hvis man så oven i købet – hvad jeg gør – giver mulighed for at melde det fra med det første nyhedsbrev. Dvs. det første du får, der kan du trykke på én knap i bunden og så er man af. Så er det til at overskue – og lovligt. Så det at lave en gratis ressource, det er meget spændende." (...) Så derfor spørger jeg til om man kan finde en model som man ikke får fingrerne i maskinen på, da jeg jo mener at min kundes mission er noget bedre end de mange som spammer ens mailboks hver dag med lotteri, ad-coupons etc etc. :) Når du skriver at jeg ville sende en mail til folk jeg ikke har permission fra, har du jo grundlæggende ret, men ift de som køber linklister er dette eksempel jeg kommer jo med meget mere relevant information til modtageren end i mange tilfælde a la de jeg nævner ovenfor. men at det kan stemples som ulovligt, hvis man ser på nogle af de modeller jeg fremlægger, har du nok ret og det er netop derfor jeg spørger til forskellige scenarier, hvor jeg ikke er godt nok inde i loven til at fælde en dom. Dog mener jeg stadig at dette er et grænsetilfælde uanset permission eller ej, når brugerne selv har bedt om information fra min kunde om dette eller hint. Så er det mit spørgsmål er: kan man igennem den tankegang finde en lovlig måde at give dem muligheden for både facebooksiden og den nye app.? |
Hej Mark Martin
|
Tak for svar. Du har helt misforstået hvis du tror jeg prøver at snyde mig til noget. Hvis du læser mit indlæg helt igennem vil du også forstå at det ikke er det som det drejer sig om. Derimod bruger jeg det netværk du selv har været med til at starte op, for at spørge ind til veje, som kan gøre ting lovligt ift lovens bogstav. Ja, ligesom p-vagterne forholder sig til lovens bogstav, så kan lovens bogstav hér også misbruges eller overfortolkes i en kvælende retning. Det er også en del af pointen. Og lige for at "anholde" dig lidt ift din klare fortolkning og dit svar her, så lægger dit indlæg jeg henviser til, sig da meget mere op ad netop at finde en lovlig (omend fræk som du selv siger det) måde at vækste sine email-lister. Konklusionen her er altså ikke at bryde loven, men at få indspil fra mine iværksætter kolleger. Indtil videre har jeg faktisk kun modtaget Thumbs Down, selv fra iværksætter-kongen himself. Det accepterer jeg da og jeg er ikke bange for at bruge den tid og de kræfter, som kræves for hver enkelt kunde. Dét håber jeg står helt klart efter det her og ikke at jeg vil snyde mig til succés, så mit indlæg var lige så meget møntet på indspil (ligesom jeg hjalp en på netværket her i aftes med at lave sin egen facebookside til sit firma selvom jeg jo rent faktisk lever af det). Og så kan du jo blokere mig hvis du ikke gider at høre på mine kontrakommentarer, da du vel har Amino Plus ;) God karma og god dag :) |
Hej Mark, Lige en indskudt bemærkning. Hvis du forfalder til at købe sign-ups, skal du være MEGET opmærksom på kvaliteten af disse. De vil alene, er vore erfaring, komme til at give problemer for dig fremadrettet. Vi ønsker f.eks. ikke disse data på vores system - kunderne/modtagerne klager generelt over de mails de modtager. Kim |
Hej Kim Tak for din besked. Det er ikke aktuelt (og har aldrig været i tankerne) at købe adresser for min kundes projekt. Det er et dedikeret projekt som definitivt vil glæde enhver modtager af det produkt vi har under opsejling. Det er netop derfor at jeg mener hele mit spørgsmål befinder sig i grænselandet. Men der er desværre ikke kommet nogle indspil på dette andet end kommentarer om at intet kan lade sig gøre af det jeg kaster op i plenum. Gode hilsner fra Mark |